×
×
جدیدترین‌‌ها

تأثیر بزرگراه‌سازی بر ایجاد ترافیک
مشهد، علیه پژوهش‌های جهانی

  • کد نوشته: 54881
  • آذر 17, 1401
  • محققان دانشگاه‌های کاونتری انگلستان و کنکوردیای کانادا پژوهشی مشترک درباره‌ی ساخت بزرگراه جدید در شهر مُنترئال و تأثیر آن بر افزایش ترافیک و آلودگی هوا، انجام داده‌اند.
    مشهد، علیه پژوهش‌های جهانی

    نخست نیوز : نتایج این مطالعات که در مجله‌ی علمی حمل‌ونقل پیشرفته (Journal of Advanced Transportation) منتشر شده است، نشان می‌دهد ساخت بزرگراه A-25، چه در حین اجرای پروژه و چه پس از بهره‌برداری از آن، موجب افزایش حجم ترافیک و افزایش حجم آلاینده‌ها ازجمله NO2 در اثر «ترافیک القایی» شده است.

    علی‌رغم وجود تجربه‌ها و مطالعات متعدد در سراسر دنیا که همگی بر تأثیر بزرگراه‌سازی بر ایجاد ترافیک القایی و افزایش حجم کلی ترافیک صحه می‌گذارند، در مشهد متخصصانی در حوزه‌ی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد فعالیت می‌کنند که معتقدند احداث یک بزرگراه ۲۷ کیلومتری در بستر طبیعی ارتفاعات جنوبی شهر، موجب روان‌سازی ترافیک، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

    این مطالعات کم‌نظیر که نتایج آن برخلاف تمامی مطالعات مشابه بین‌المللی است، مبنای اظهارنظر برخی مدیران شهری قرارگرفته است.

    محققان کینگز کالج لندن طی مطالعه‌ای ۱۷ ماهه درباره‌ی تأثیر ساخت‌وساز معابر شهری بر میزان انتشار آلاینده‌ها و کیفیت هوا، به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر آلودگی‌های مقطعی شدید در بازه‌ی عملیات اجرایی، پس از بهره‌برداری از معابر جدید میزان انتشار آلاینده‌ها نیز افزایش می‌یابد.

    بر اساس این مطالعات، در یک نمونه تعریض معبر در لندن، پس از افزایش تعداد خطوط عبور از ۲ خط به ۴ خط و افزایش دو برابری ظرفیت تردد، انتشار PM10 (ذرات‌معلق تا ۱۰ میکرون) به‌میزان ۲-۴ میکروگرم در‌مترمکعب، انتشار PM2.5 (ذرات‌معلق تا ۲.۵ میکرون) به میزان ۱ میکروگرم در مترمکعب و انتشار آلاینده‌های NOX و NO2 به ترتیب ۴۰ و ۸ میکروگرم در مترمکعب افزایش‌یافته و این امر باعث شده میزان انتشار آلاینده‌ی NO2 برای نخستین بار در این منطقه از میزان مجاز تجاوز نماید.

    این محققان افزایش انتشار آلاینده‌ها را نتیجه‌ی مستقیم افزایش ترافیک و تعداد خودروها دانسته‌اند.

    برخلاف نتایج این پژوهش و بسیار مطالعات مشابه، متخصصان حمل‌ونقل در سازمان ترافیک شهرداری مشهد مطالعاتی تولید کرده‌اند که برخلاف تجربه‌های جهانی، نشان می‌دهد احداث بزرگراه جنوبی شهر در بستر طبیعی ارتفاعات، موجب کاهش آلودگی هوا خواهد شد. همین مطالعات مبنای اظهارنظر برخی مدیران شهری قرارگرفته است.

    زمان پاسخ‌گویی

    در بودجه‌ی ایالتی نیویورک در سال ۲۰۲۲، ردیفی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار برای برچیدن بزرگراه‌های شهری در نظر گرفته‌شده است و برنامه‌ی تبدیل بزرگراه‌ها به عرصه‌های عمومی با جدیت دنبال می‌شود.

    هم‌زمان در شهر مشهد، برخی افراد در مدیریت شهری در تلاش‌اند فضای عمومی کوه‌پارک را مجدداً به بزرگراه جنوبی تبدیل کنند و علاوه بر حذف این عرصه‌ی عمومی، زمینه را برای هزینه‌ی گزاف تملک اراضی و هزینه‌ی حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومانی اجرای بزرگراه جنوبی فراهم کنند.

    این در حالی است که بر اساس آخرین طرح مصوب توسعه‌ی شهری، یعنی طرح تفصیلی حوزه‌ی جنوب‌غربی، بزرگراه جنوبی از شبکه‌ی معابر سواره‌رو حذف‌شده و پشتوانه‌ی قانونی برای تداوم اجرای آن وجود ندارد.

    به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که مواجهه‌ای قانونی با افرادی که با ارائه‌ی اطلاعات نادرست موجب تخریب ارتفاعات جنوبی شهر و هدررفت سرمایه‌های عمومی شهر برای احداث بزرگراه جنوبی شده‌اند و همچنان بر ادامه‌ی روند غلط گذشته و تحمیل هزینه‌های بیشتر اصرار دارند، صورت گیرد و این افراد در برابر اتلاف سرمایه‌های شهر و شهروندان پاسخگو باشند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *