×
×
جدیدترین‌‌ها

از حفره‌های تاریک پر رمز و راز زمین چه می‌دانیم؟

  • کد نوشته: 49430
  • مهر 3, 1401
  • غارها از تنوع‌ زیستی منحصربه‌فرد و سفره‌های آب زیرزمینی برخوردار هستند و جاذبه گردشگری مهمی محسوب می‌شوند اما نحوه بهره‌گیری از آن‌ها بسیار مهم است تا منجر به تخریب این اکوسیستم ارزشمند نشود.
    از حفره‌های تاریک پر رمز و راز زمین چه می‌دانیم؟

    به گزارش نخست نیوز : دوم مهرماه امسال سیزدهمین سالی است که روز غار پاک در ایران برگزار می‌شود، این روز در سال ۹۵ به‌طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور ثبت شد و هدف از انجام این کارافزایش آگاهی نسبت به اهمیت و ارزش‌های غارها و لزوم حفاظت از این اکوسیستم‌ها است. غارها حفره‌هایی هستند که به‌طور معمول بر اثـر حـل شـدن سـنگ‌هـا بـا آب و ذوب شـدن یـخ‌هـا ایجـاد می‌شود و بزرگترین و شگفت‌انگیزترین غارها در سنگ‌های آهکی به وجود آمده‌اند. برخـی از غارهـا فقـط یـک حفره کوچک هستند که تنها یک نفر می‌تواند وارد آن شود و برخی هم گذرگاه‌ها و اتاقک‌های تـو در تـو دارنـد. غارها ممکن است طولانی و تونل‌مانند باشند که در یخچال‌ها؛ جایی کـه آب ناشـی از ذوب از ز یـر یـخ‌هـا عبـور می‌کند و یا در نواحی آتشفشانی بر اثر ایجاد شکاف در جویباری از گدازه‌های آن به وجود آمده باشند.

    غارها دارای منابع عظیمی از سفره‌های آب زیرزمینی هستند که حفاظت از آن‌ها در دنیای امروز با توجه به کمبود منابع آب شیرین که بسیاری از کشورها به‌ویژه ایران با آن روبروست، امـری حیـاتی اسـت همچنـین از نظـر زمـین‌شناسی تنوع کانی‌شناسی و مطالعه گسل‌ها اهمیت دارد و از جمله موضوعات مورد علاقه زمین‌شناسان هستند علاوه بر آن غارها همواره مفهومی نوستالژیک را برای انسان دارد؛ از اولین نگاره‌های تاریخ بشر بر دیوار آن‌ها تا اولین خانه انسان بنابراین غارها پیوندی ناگسستنی با زندگی انسان داشته‌اند. امروز نیز در هیاهوی عصر تکنولوژی، غارها آیینه تاریخ طبیعت و دفترچه خاطرات بشر محسوب می‌شوند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *