×
×
جدیدترین‌‌ها

شهردار مشهد در جمع خبرنگاران تاکید کرد
پول نخواستیم ، اختیارات بدهند!

  • کد نوشته: 49336
  • شهریور 31, 1401
  • سید عبدالله ارجائی ، شهردار مشهد در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه حاضر و به پرسش‌های چالشی خبرنگاران پاسخ گفت. او اظهار داشت که حدود 28میلیون حقوق می‌گیرد و حاضر است فیش دریافتی را هم ارایه کند.
    پول نخواستیم ، اختیارات بدهند!

    نخست نیوز : ارجائی همچنین از توسعه شهر مشهد در محور شرق به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی شهرداری یادکرد و در ادامه عنوان کرد که با اجرای چند پروژه اساسی به اقتصاد این مناطق که عموما محرومان دران ساکن هستند رونق می‌دهد.
    در ادامه بخش‌هایی از اظهارات شهر دارد مشهد را مرور می‌کنیم.
    *** سید عبدالله ارجائی:
    ما بودجه محقق شده شهرداری را ۲۱% تحویل گرفتیم یعنی در تاریخ ۱۵ مهر و یک ماه بعد، تعدادی از پیمانکاران تجمع می‌کردند. اما موفق شدیم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌بینی‌شده دوره قبل را وصول کنیم.
    روزی که معاونت اقتصادی را تحویل گرفتیم عدد و رقم تحقق بودجه قابل‌ملاحظه نبود.
    بودجه درآمدهای عمومی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰درصد محقق شد که یک رکورد بود. این در حالی است که بودجه درآمدهای شهرداری (که همان پول نقدی که باید وارد پروژه شود و حقوق و دستمزد با آن پرداخته شود) معمولاً در سال اول تغییر دوره به خاطر جابجایی مدیران محقق نمی‌شد.

    *** تحول بزرگی در شرق مشهد رخ خواهد داد
    یکی از مگا پروژه‌های این دوره توسط یکی از اعضای شورای شهر اعلام شد، قرار بود زمین را ۴۰۰ هزار تومان بخریم اما بعدازاین مصاحبه به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
    من می‌توانم مگا پروژه‌ها را برای شما لیست کنم اما بیت‌المال از آن آسیب می‌بیند و به نفع مردم نیست.
    در حوزه مترو فاز یک خط ۳ را سعی می‌کنیم با کمک دولت به بهره‌برداری برسانیم که اتفاق بزرگی خواهد بود.
    در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده‌شده پیمانکار ندارد من چطور می‌توانم آن پروژه را ادامه دهم کمیسیون ماده ۵ دارد اما طرح ندارد و این مساله امکان‌پذیر نیست! سعی می‌کنیم در دو سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم.

    ***یک هزار اتوبوس تا پایان دوره ششم
    اتوبوس مدل حمل‌ونقلی جذاب برای مردم مشهد است.
    حدود ۱۳۰۰ اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم تحویل گرفتیم.
    ناوگان عمومی ۲ هزار و پانصد دستگاه اتوبوس نیاز دارد برای رسیدن به این عدد در سه مرحله ۸۳ ، ۲۷ و ۳۳ دستگاه در این دوره محقق شده است و امیدواریم در پایان دوره این عدد را به هزار برسانیم.
    توافقنامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس اتفاقی خوب و به نفع مردم بود. ۳۰ دستگاه میدل باس به مشهد رسید و در خط قرار گرفت.
    تعدادی اتوبوس برقی نیز در سطح شهر در حال آزمایش شدن است که امیدواریم این آزمایش را با موفقیت سپری کند اگر از این اتوبوس‌ها جواب بگیریم با این اتوبوس‌هایی که محصول کشور خودمان است وارد قرارداد می‌شویم.

    *** خط قرمزی برای کمک به زائران نداریم
    ریاست ستاد مدیریت خدمات سفر در هر استان با استاندار آن است و این ستاد کمیته‌هایی دارد، مدیریت کمیته خدمات شهری با شهرداری است.
    البته در کمیته حمل‌ونقل عضو هستیم و استاندار فرمودند در کمیته اسکان نیز کمک کنید.
    مسوولیت اصلی اسکان را در خدمات سفر به میراث فرهنگی و گردشگری داده‌اند.
    ۶۰۰ هزار نفر- شب ظرفیت اسکان فراهم‌شده است کمک شهرداری نیز مربوط به حدود ۱۰ درصد این رقم است.
    در کمپ غدیر ظرفیت ۸ هزار نفر است و سعی می‌کنیم به ۱۴ هزار نفر برسانیم وقتی می‌خواهیم ظرفیت را افزایش دهیم باید خدماتی مانند نانوایی سوپرمارکت و سرویس‌های بهداشتی افزایش یابد.
    اگر شرکت‌های حمل‌ونقلی بخواهند کاری را که در اربعین با زائران در پایانه مسافربری کردند انجام دهند اتوبوس‌ها را وارد سیستم حمل‌ونقل بین‌شهری می‌کنیم.

    *** بازپروری معتادین متجاهر نقص دارد
    تنها کارتن‌خوابی که معتاد متجاهر نباشد باید توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ما جمع‌آوری شود و به خانه سبز یا اسکان موقت منتقل شوند.
    اما در خصوص معتادین متجاهر کار گروهی باید بشود میدان‌دار اصلی بهزیستی است و باید میدان‌داری کند.
    شهرداری باید به بهزیستی کمک کند. به ما گفتند ۳۰ درصد این افراد را شهرداری جمع‌آوری کند که ما قبول کردیم، تعهد دادیم که کمک کنیم و بر این تعهد هستیم اما گلایه کلی داریم و آن این است که از حدود سال ۹۰ تا امروز یک دهه گذشته اما آمار صعودی است یا نزولی نمی‌شود! تا کی می‌خواهیم اردوگاه بسازیم؟
    هر رقم که باشد پرداخت می‌کنیم اما آیا شما تعهد می‌دهید که حداقل ۳۰ درصد این افراد از چرخه اعتیاد و ترک حذف شوند؟

    ***گسترش مشهد به سمت غرب باید متوقف شود
    هزینه نگهداری شهر در مشهد بالاتر از رقم ملی است ما حقوق کسی را کاهش ندادیم و هیچ حقوقی کاهش نیافته و به لطف دولت ۵۷ درصد افزایش‌یافته است.
    اما در خصوص شب‌کاری پاکبانان، ابتدا گفته شد تعداد تصادفات شب پاکبان ها زیاد است چرا باید شب‌کار کنند؟ معاون خدمات شهری تصمیم گرفت شیفت به ساعات ابتدایی روز برسد و اگر خللی در اداره شهر وارد نشود آن را ادامه خواهیم داد.
    دو پهنه طرح تفصیلی مشهد قبل از ورود ما ابلاغ‌شده بود، یک پهنه دیگر نیز چند روز پیش ابلاغ شد سرعت کمیسیون‌های ماده ۵ قابل‌مقایسه با دوره‌های قبل نیست.
    پیشران‌های توسعه نباید به قسمت غربی مشهد رود و یا حتی جنوبی مشهد چه ایرادی دارد یک پروژه خوب مثل تجاری درمانی و غیره در نقاط حاشیه شهر مشهد باشد چرا توسعه شهر مشهد بیش از ۴۰ سال به سمت غرب مشهد باشد چه موضوعی است که ما برای توسعه شهر مشهد به شرق مقاومت می‌کنیم؟
    امیدواریم به نفع مردم تغییر کند و اگر فرصت باشد با مدیران تخصصی برنامه خبری گذاشته شود آنجا به مردم می‌گوییم که گشایش‌هایی به نفع مردم اتفاق خواهد افتاد.
    🔹حقوق من بین ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان است.

    ***طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود

    توسعه به شرق جایگزین توسعه به غرب است و هزینه آن تفاوتی ندارد.
    فاصله آخرین نقطه غربی تا حرم روی نقشه ۱۷ کیلومتر است و این عدد در شرق ۷ کیلومتر است یعنی شهر متوازن نیست.
    شهرک شهید رجایی، باهنر و طرق جاهایی است که باید به توسعه آن توجه کنیم .
    طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود، اگر بتوانیم ۴۰ هزار ظرفیت مسکن را در مشهد جانمایی کنیم بهتر است تا اینکه در بینالود و گلبهار هزینه شود.

    ***باز شدن گره مرز شهرستان‌های طرقبه شاندیز و مشهد
    چند سال است که مرز بین مشهد و طرقبه و شاندیز مسکوت مانده و حل‌نشده؟ این موارد باید با کمک مسوولین حل شود؟ با مردم طرقبه شاندیز اختلافی نداریم اما مرز اختلافی وجود دارد.
    در اولین دیدار با وزیر کشور این مطلب را عرض کردم و چندین بار از آقای استاندار خواهش کردم تا این موضوع را حل‌وفصل کند.
    این موضوع شهرسازی و تقسیمات کشوری است و شهرداری تنها مطالبه گر است در شورای عالی معماری و شهرسازی و در تقسیمات کشوری باید تعیین تکلیف شود. در هر دو نیز تعیین تکلیف شده اما بر هم منطبق نیست.

    ***شهرداری در حوزه حجاب تابع دستورات قضایی
    در حوزه حجاب فرهنگ‌سازی لازم است بدحجابی با کشف حجاب عمدی تفاوت دارد و صلاحیت خادم شهری نیست در حیطه قضایی وارد شود.
    آموزش‌وپرورش، دانشگاه، مهدکودک و خانواده باید آموزش دهند، باید فضای آرامی برای زندگی کردن وجود داشته باشد .

    ***مشهد نیازمند نگاه ویژه کشوری است
    رییس جمهور سابقه خوبی در استان دارند و به مسایل مشهد مسلط هستند. قطار سریع‌السیر مشهد- تهران، اتوبان حرم تا حرم، اتوبان مشهد- چناران از اتفاقات بسیار خوب است.
    دولت در حال تسهیل سفر به مشهد است آیا تعداد زائر بعد از تسهیل سفر افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ جمعیت و ظرفیت خدمات مشهد چه میزان شود تا این تعداد زائر را پذیرا باشد؟
    اگر می‌خواهید زیارت مشهد را تسهیل کنید به توسعه زیرساخت‌های مشهد نیز باید اضافه کنید.
    فاز یک خط ۳ قطار شهری ۹ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و قرار است باب الجواد را به پایانه، فرودگاه و راه‌آهن متصل کند بهره‌بردار اصلی آنچه کسی است زائر است یا مجاور؟ سهم دولت چه می‌شود در دوره گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد شش هزار میلیارد دیگر چه می‌شود؟
    اگر می‌خواهید فاز یک خط ۳ به اتمام برسد باید به تعهدات خود را انجام بدهید.
    پروژه‌های دیگری نیز در مشهد داریم که جنبه ملی دارند و باید در این زیرساخت‌ها کمک شود.
    از همه اینها مهمتر داشتن نگاه ملی و بین المللی به مشهد در حوزه مدیران کشوری در قوای سه گانه است.
    مشهد یک شهر بین‌المللی است و نمی‌توانیم با امکانات و اختیارات محلی شهر بین‌المللی را مدیریت کنیم.
    تهران دو برابر مشهد بودجه و نیروی انسانی شهرداری دارد اما اختیارات شهردار تهران با اختیارات شهرداری مشهد قابل‌مقایسه نیست.
    ما از دولت و مجلس پول نمی‌خواهیم اختیارات می‌خواهیم، در برابر قانون، مشهد با شهری با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر یک نوع مدیریت می‌شود .
    یک تبصره و ماده‌قانون نیاز به اصلاح دارد نمایندگان مجلس این کار را انجام دهند مدیریت شهری را پررنگ ببینید.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *