×
×
جدیدترین‌‌ها

ضرورت همدلی و مشارکت بین نسلی

  • کد نوشته: 49333
  • شهریور 31, 1401
  • نظام سیاسی ما به دلیل سنت‌گرایی و عدم درک تحولات ارزشی در جامعه، امکان درک پذیرش و ارتباط و تعامل و با نمایندگان و حاملان ارزش‌های نو یعنی خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها را از دست می‌دهد که درنتیجه به دلیل فقدان حمایت از ارزش‌های نسل‌های نو، تعارض و کنش‌های رفتاری خشونت‌گرایانه جامعه شکل می‌گیرد.
    ضرورت همدلی و مشارکت بین نسلی

    نخست نیوز :نسل جدید دارای منابع جامعه‌پذیری و هویتی متنوع و متکثر و نو و نگاه به آینده، ارزش‌های تک‌پایه‌ای و سنت محور را به چالش می‌کشد.
    برخورد غیر گفتگویی و آمرانه دولت سنت‌گرا باارزش‌ها و هنجارهای نسل‌های جدید در حوزه باورها و هنجارها و سبک زندگی دولت به‌جای استفاده از تعامل و مدارا، با تحولات پوشش و مد و رفتارهای فراغتی و تفریحی آن‌ها در خیابان‌ها برخورد می‌کند که نتیجه آن تعمیق شکاف‌های اجتماعی، شکاف دولت ملت و فروپاشی سرمایه اجتماعی نظام سیاسی و شکل‌گیری بحران است.
    درواقع دولت سنت‌گرا ظرفیت و توان پذیرش و گفتگو با حاملان نسل‌های نو را از می‌دهد و با به‌کارگیری قوه قهریه(نیروی گشت ارشاد در حوزه پوشش و حجاب) دست به خودزنی سیاسی و اجتماعی می‌زند و با دست خود بحران می‌آفریند.
    وظیفه جامعه‌پذیری و انتقال ارزش‌ها و هنجاری ایرانی و اسلامی و مدرن در حوزه سبک زندگی و پوشش و…، وظیفه مهم‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده است.
    دولت مدرن، وظیفه‌اش ایجاد و توسعه بستر و زمینه‌ها افزایش کیفیت زندگی، رفاه، خلق ثروت، امید اجتماعی، شادابی اجتماعی و… است نه وظایف تخصصی خانواده. نوعی جابجایی وظایف و مسوولیت ها رخ‌داده است، دولت کار خانواده را انجام می‌دهد و خانواده هم کار دولت را.
    جان باختن ژینا امینی به ما یادآوری می‌کند که استمرار این شیوه‌ها و رفتارها می‌تواند به انباشته شدن نارضایتی‌ها و هم‌آیندی بحران‌ها در جامعه بینجامد و خسارت‌ها و زیان‌ها و پیامدهای جبران‌ناپذیری نظیر مرگ امید اجتماعی و مهاجرت نسل‌های نو و در همان حال فروپاشی اعتبار و سرمایه اجتماعی نظام سیاسی به دنبال داشته باشد.
    جامعه ما از شکاف‌های سیاسی و اجتماعی هیچ سودی نمی‌برد و امروز بیش از همیشه به گفتگوی ملی بین نسل‌های اجتماعی فعال جامعه ایرانی(به‌ویژه جوانان و نوجوانان) و سیاستگذاران اجتماعی و فرهنگی نیاز داریم تا تفاوت‌های ارزشی بین نسلی بهانه‌ای برای پذیرش دیگری و شکل‌گیری گفتگو و مدارا و همکاری بین نسلی و نه تضاد و گسست و قهر بین نسلی باشد. باید سیاست اجتماعی و فرهنگی مدارا گرایی را تدوین و ترویج کنیم که در توافق باارزش‌های بین نسلی باشد.
    نسل‌های اجتماعی ما برای ساختن آینده ایران، به گفتگو، همکاری و همدلی و مشارکت بین نسلی نیاز دارند نه طرد و قهر و انکار و مرگ.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *