×
×
جدیدترین‌‌ها

طالبان تبادل زندانی با واشنگتن را آغاز “عصر جدید” روابط خواند

  • کد نوشته: 49210
  • شهریور 30, 1401
  • طالبان روز دوشنبه از تبادل موفق زندانی با ایالات متحده خبر داد اما روسیه، آمریکا را به کم‌کاری در مبادله زندانیان دو کشور متهم می‌کند.
    طالبان تبادل زندانی با واشنگتن را آغاز “عصر جدید” روابط خواند

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از وب‌سایت یورو نیوز، یک زندانی ارشد طالبان که سال‌ها در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شد، روز دوشنبه در ازای آزادی یک زندانی آمریکایی به طالبان در کابل تحویل داده شد.

    بشیر نورزی، عضو طالبان که به قاچاق مواد مخدر متهم بود، پس از آزادی به خبرنگاران در کابل گفت که ۱۷ سال و شش ماه را در بازداشتگاه ایالات متحده در گوانتانامو گذرانده و آخرین زندانی طالبان در آنجا بوده است.

    امیرخان متقی، وزیر خارجه “امارات اسلامی” طالبان نیز که در کنفرانس خبری روز دوشنبه در کنار نورزی حضور داشت با استقبال از تبادل زندانی، گفت که این آغاز یک «عصر جدید» در روابط ایالات متحده و طالبان است و می‌تواند دریچه جدیدی را برای گفت‌وگو بین هر دو کشور باز کند.

    به گفته متقی، آمریکایی آزاد شده مارک فریکس، کهنه‌سرباز نیروی دریایی و پیمانکار غیرنظامی بود که در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ در افغانستان ربوده شد. البته واشنگتن فعلا آزادی آقای فریکس را تایید نکرده ولی خانواده فریکس آزادی او را تایید کرده‌اند.

    زندانیان انگلیسی در افغانستان؛ لندن با طالبان مذاکره می‌کند
    وزارت امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که آماده گفتگو در مورد تبادل زندانیان برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در روسیه است اما سفارت آمریکا در مسکو «وظایف رسمی خود را برای انجام گفتگو در این زمینه انجام نمی‌دهد.»

    روسیه پیشتر پیشنهاد داده بود که راه برای مبادله زندانی باز است که می‌تواند شامل تبادل پل ویلان، کهنه‌سرباز تفنگداران دریایی ایالات متحده و بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال با ویکتور بوت، دلال روسی سلاح که در ایالات متحده زندانی است، باشد.

    خانم گرینر به دلیل نگهداری و قاچاق حشیش به ۹ سال زندان محکوم شده است، در حالی که آقای ویلان به اتهام جاسوسی در حال گذراندن ۱۶ سال حبس در روسیه است.

    ادعای وزارت خارجه روسیه در شرایطی مطرح شد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه در دیدار با خانواده ویلان و گرینر در کاخ سفید بر تعهد دولت برای آزاد آنها تاکید کرده بود.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *