×
×
جدیدترین‌‌ها

چین، سفر هیات جمهوری چک به تایوان را محکوم کرد

  • کد نوشته: 48997
  • شهریور 27, 1401
  • سفارت چین در جمهوری چک سفر هیاتی از این کشور به تایوان را نقض کننده جدی حق حاکمیت ارضی و یکپارچگی قلمروی چین دانست.
    چین، سفر هیات جمهوری چک به تایوان را محکوم کرد

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه تایون گفته که هیاتی متشکل از ۱۴ نفر به ریاست سناتور و رئیس سابق آکادمی علوم جمهوری چک “ییژی دراهوش” امروز (یکشنبه) وارد تایوان شدند تا سفری شش روزه در این جزیره داشته باشند.

    سفارت چین در جمهوری چک در واکنش به این سفر اعلام کرد: این اقدام، حمایت قاطع از نیروهای جدایی طلب حامی استقلال تایوان است که نقض جدی یکپارچگی قلمرو و تمامیت ارضی چین و همچنین نقض هنجارهای اولیه روابط بین‌الملل و تعهدات سیاسی دو جانبه است.

    این سفارتخانه همچنین اعلام کرد که سفر هیات جمهوری چک به تایوان تضعیف کننده پایه‌های سیاسی روابط دو جانبه بین پکن و پراگ است.

    روز پنجشنبه رئیس سابق آکادمی علوم جمهوری چک به آژانس خبری مرکزی تایوان گفته بود که کشورهای اروپایی به دنبال تعمیق روابط با تایوان در امور فرهنگی، علوم و سایر حوزه‌ها هستند.

    روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این صحبت‌ها، به جمهوری چک تاکید کرد تا به اصول و اولویت‌های دولت پکن احترام بگذارد.

    اوضاع پیرامون جزیره تایوان از زمان سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوایل اوت ۲۰۲۲ پر تنش شده است.

    چین این سفر را محکو کرده و آن را ژستی در حمایت از جدایی طلبی دانست و رزمایش‌های بزرگ نظامی در اطراف این جزیره به راه انداخت.

    با این وجود، کشورهای زیادی چون فرانسه، لیتوانی، آمریکا و ژاپن هیات‌های خود را از آن زمان به این جزیره اعزام کرده و این مساله باعث پر تنش شدن اوضاع در تنگه تایوان شده است.

    تایوان از سال ۱۹۴۹ به صورت مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن، این جزیره را یکی از استان‌های خود ‌می‌داند اما تایوان با دولت کنونی به ویژه به دنبال استقلال از چین است.

    پکن همچنین با هرگونه تعاملات رسمی کشورهای خارجی با جزیره تایوان مخالف است و حق حاکمیت خود بر این جزیره را غیرقابل مناقشه می‌داند.

    در این میان، معاون وزیر اقتصاد و نوآوری لیتوانی در سفر به تایوان گفت، افتتاح دفتر تجاری لیتوانی در تایوان یک گام مهم برای دو طرف است. یکسری تنش‌ها برای این کار وجود داشت اما سرانجام صورت گرفت.

    چین بارها تعاملات لیتوانی با تایوان را محکوم کرده چون این جزیره را جزئی از سرزمین اصلی می‌داند و به شدت مخالف هرگونه تعاملات خارجی با آن است.

    ماه گذشته میلادی، دولت پکن علیه معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات لیتوانی بابت سفرش به این جزیره تحریم وضع کرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *