×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیرکل تعاون استان خبر داد
۳۰ درصد تعاونی‌های خراسان رضوی خدماتی است

  • کد نوشته: 48591
  • شهریور 17, 1401
  • مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۵۳۷ تعاونی در استان فعال است، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد تعاونی‌های استان خدماتی است.
    ۳۰ درصد تعاونی‌های خراسان رضوی خدماتی است

    نخست نیوز : محمدامین بابایی در مراسم تقدیر از تعاونی‌های برتر خراسان رضوی و همچنین آیین افتتاح طرح‌های تعاونی‌های سراسر کشور به‌صورت ویدیوکنفرانس در استانداری اظهار کرد: تا ابتدای شهریور سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۱۰ تعاونی با ۱۱۱ هزار و ۷۴ عضو در استان ثبت شده بود.
    وی افزود: تعداد کل تعاونی ثبت‌شده در استان تا شهریور امسال ۱۵ هزار و ۷۳۳ مورد با ۱۱۹ هزار و ۲۷۸ نفر عضو بوده است که از این تعداد تنها ۷۵۳۷ عدد آن فعال است. همچنین از این تعداد تعاونی ۱۶۶ مورد مربوط به بانوان با عضویت ۱۸۸۱ نفر و سرمایه‌گذاری هفت میلیارد ریال با اشتغال ۲۹۴۶ نفر است.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: در حال حاضر خراسان رضوی ازنظر تعداد تعاونی‌های فعال در کشور بعد از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

    بابایی خاطرنشان کرد: از این تعداد تعاونی ۳۰ درصد در بخش خدمات، ۲۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش صنعت، سه درصد در بخش معدن، سه درصد در بخش مسکن، ۲ درصد در حوزه فرش دستباف، ۱۱ درصد در بخش‌های توزیعی تولیدی و ۱۲ درصد در سایر بخش‌ها فعال است.

    وی افزود: ۸۷ اتحادیه تعاونی به تفکیک خدمات مختلف ازجمله مسکن، حمل‌ونقل و… در استان فعالیت دارد که از این تعداد ۲۸ درصد در حوزه مسکن، ۱۶ درصد در بخش خدمات و ۱۱ درصد در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین در استان هشت تعاونی دانش‌بنیان با ۴۳ عضو و ۴۲ میلیارد ریال سرمایه فعالیت دارد که این هشت تعاونی بستر اشتغال ۸۴ نفر را فراهم نموده است.

    بابایی بیان کرد: همچنین طی یک سال گذشته در استان ۱۵۶ تعاونی با ۴۳۵۸ نفر عضو و بالغ‌بر ۳۲ میلیارد ریال سرمایه و ایجاد ۲۸۸۳ فرصت شغلی تشکیل‌شده است. در همین مدت شرکت‌های تعاونی استان ۱۱۶ میلیون دلار صادرات داشته‌اند. اکثر محصولاتی که شرکت‌های تعاونی استان صادر کرده‌اند، سوخت، زعفران، صنایع غذایی، مصنوعات فلزی و… بوده است. کشورهای مقصد صادراتی نیز افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و اسپانیاست.

    وی افزود: در سال ۱۴۰۰ سه پایان‌نامه دانشگاهی که در خصوص تعاون در تدوین‌شده بود، حمایت مالی شد. همچنین در این مدت ۵۳۰۰ نفر ساعت آموزش مجازی در استان صورت گرفت. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون چهار جلسه کمیته اعتباری جهت بررسی ۳۶ طرح درخواستی شرکت‌های تعاونی استان برگزار شد که پس از تایید این موارد ۱۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به این طرح‌ها تخصیص یافت. در حال حاضر این اعتبارات در حال جذب است.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته در استان مجموعا ۳۲۰ تعاونی در طرح روستا تعاون با ۳۵۴۹ عضو و سرمایه ثبتی ۳۲ میلیون تومان تشکیل شد که این طرح برای ۴۹۳۸ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرد. همچنین در این مدت به ۸۹ تعاونی روستایی از محل اعتبار روستایی ۱۳ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت و برای ۱۶۶ نفر اشتغال ایجاد شد.

    بابایی افزود: تعاون در اقتصاد خراسان رضوی نقش‌آفرینی مطلوبی دارد و موفق به تولید ۱۰ درصد فرآورده‌های دامی استان، تولید هشت درصد از محصولات زراعی، تولید پنج درصد از گوشت مرغ و تخم‌مرغ موردنیاز استان، تولید ۲ درصد از محصولات نساجی آن، بهره‌برداری سه‌درصدی از معادن استان و… شده است. همچنین ۲۲ تعاونی مرزنشینان در استان با حدود ۶۵۱ هزار و ۸۴۶ عضو فعال است.

    وی با اشاره به تعاونی‌های برتر استان ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ تعاونی در خراسان رضوی در سامانه هوشمند تعاون نامزد تعاونی برتر شدند. با توجه به اینکه امسال از سامانه هوشمند تعاون بهره‌برداری شد، حدود ۸۹ تعاونی شرکت‌کننده در ۱۷ رشته در این سامانه به مرحله داوری رسیدند که از این تعداد ۹ تعاونی به مرحله برتر استانی و سپس به مرحله ملی دست راه یافتند. نهایتا از میان ۹ تعاونی برتر استان تنها تعاونی مرزنشینان سرخس به‌عنوان نماینده خراسان رضوی در سطح کشوری تقدیر خواهد شد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *