×
×
جدیدترین‌‌ها

ناکارآمدی مدیران در برابر مانسون

  • کد نوشته: 46245
  • مرداد 13, 1401
  • سیل‌‌‌های خسارت‌‌‌بار و بنیان‌‌‌کن روزهای اخیر در ایران که بانام "مانسون" از آن یاد می‌شود، بسیاری از بناها و زیرساخت‌‌‌هایی را که به تصور ما محکم و پابرجا بودند و زمان زیادی برای برپا کردنشان صرف شده بود، در مدت کوتاهی ویران کرد.
    ناکارآمدی مدیران در برابر مانسون

    نخست نیوز :  زیرساخت‌‌‌های ازبین‌رفته با صرف زمان و هزینه دوباره قابل‌بازسازی هستند؛ اما بازگرداندن اطمینان و اعتماد ازدست‌رفته، بسیار سخت و زمان‌براست. وقوع این شرایط به مردم این پیام را ارسال کرد که نمی‌‌‌توان به آب‌‌‌بندها، بناها، جاده‌‌‌ها و حتی زمین زیر پا اطمینان کافی داشت.

    این در حالی بود که از پنجشنبه گذشته اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خراسان رضوی بابت وقوع سیل در استان صورت گرفته و با صدور هشدار سیل، دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی به‌ویژه در شهرستان‌های شمالی استان به حالت آماده‌باش درآمده بودند.

    روز شنبه اوج بارشها بود و شهرهای درگز و کلات بیشترین تاثیر را از بارش‌ها داشتند، صبح روز شنبه بود که گروه‌های خبری تبعات بارشهای تابستانی را پیگیری می‌کردند که با قطع ارتباطات تلفن همراه اول مواجه شدند.

    عدم دسترسی به فرمانداران، مدیران و رابطان دستگاه‌های امدادی و اعضای ستاد مدیریت بحران استانداری اوضاع را برای رسانه‌ها بسیار بغرنج کرد.

    در این شرایط تماس با خطوط ثابت موردتوجه اصحاب رسانه قرار گرفت اما در کمال ناباوری شماره‌های ثابت مراکزی چون فرمانداری‌های کلات و درگز یا قطع بودند و یا کسی پاسخگو نبود، درنهایت هم گاه یک کاربر کشیک در یک دستگاه امدادرسان بدون آشنایی با شرایط بحران، تلفن را پاسخ داده و قول ارتباطی می‌داد که هیچ‌گاه برقرار نمی‌شد.

    بعدازظهر شنبه بود که خبر و تصاویر واژگونی یک دستگاه ون در جاده مشهد- میامی بخش رضویه مشهد در سیل در فضای مجازی به چرخش درآمد و به‌قول‌معروف “وایرال” شد اما امکان ارتباط با مسوولان اورژانس به دلیل قطع تلفن همراه اول میسر نبود، فقط تماس‌های محدودی با خطوط ایرانسل برقرار می‌شد، که درنهایت از طریق تماس صوتی “واتس اپ” با یکی از کارکنان فرمانداری مشهد تماس با فرماندار برقرار شد که وی خبر تلخ فوت ۶ شهروند عراقی، راننده ایرانی ون و مفقود شدن سه نفر دیگر از اتباع عراقی را اطلاع‌رسانی کرد.

    درنهایت با برقراری ارتباطات تلفن همراه اول در اواخر روز شنبه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری به تشریح خسارات و تلفات سیل سهمگین در شمال خراسان رضوی پرداخت، اما آیا با این شبکه ارتباطی ناکارآمد، امکان هماهنگی میان سطوح بالایی و میانی دستگاه‌های امدادرسان ممکن بود؟

    هم‌زمانی سیل روز شنبه در شمال خراسان رضوی با نقص فنی یا خرابکاری در سامانه‌های ارتباطی، به قول مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی، “آزمون خوبی” برای مدیریت بحران استان بود اما اگر رویداد طبیعی شدیدتری در استان روی می‌داد و یا زیرساخت‌های ارتباطی و حتی رسانه‌ای بیشتری با نقص فنی طولانی‌تر مواجه می‌شد، آیا بازهم می‌توانستیم بگوییم که این هم‌زمانی بحران‌ها آزمونی برای دستگاه‌های امدادرسان بوده است؟

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *