×
×
جدیدترین‌‌ها

دانشجویان؛ کانون تزریق امید ومطالبه گری

  • کد نوشته: 41646
  • اردیبهشت 26, 1401
  • اوّلین مسئله‌ای که بنده توصیه میکنم این است که شما در این زمینه تقوا به خرج بدهید؛ تقوا به همان معنایی که من اینجا در دیدار کارگزاران گفتم؛ تقوا یعنی خود را مرتّباً مراقبت کردن و مواظب بودن. مراقب خودتان باشید که دچار یأس و ناامیدی و [اینکه] نمیشود و فایده‌ای ندارد و مانند این حرفها نشوید مقام معظم رهبری .6/2/1401
    دانشجویان؛ کانون تزریق امید ومطالبه گری

    دانشجویان؛ کانون تزریق امید ومطالبه گری
    شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی

    به گزارش نخست نیوز در بخش اول تبیین سخنان رهبر معظم انقلاب با داشجویان ؛ نگاه انقلاب اسلامی به دانشگاه وتفاوت آن با نگاه واپسگرایان و ضد انقلاب مورد دقت قرار گرفت و مهمترین دغدغه امروز دانشچویان پاسداری از هویت اسلامی دانشگاه و اهدافی بود که انقلاب در دانشگاه دنبال میکند . این نوع نگاه دوقطبی مشخصی را در جامعه نسبت به دانشگاه پدید آورده که زمینه رقابت و تقابل بین دوجریان را دربیرون و داخل دانشگاه فراهم ساخته ، واگر چه هنوز دانشگاه به آن نقطه مطلوب انقلاب نرسیده وهمچنان با چالش مخالفین داخلی اعم از استاد و دانشجو وجریانهای نفوذی روبروست ولی دستاوردهای ارزشمندی دراثر تاثیر انقلاب برداشگاه توسط مقام معظم رهبری شمارش شد که تفاوت شگرف امروز با قبل از انقلاب دانشگاه را نشان میدهد ومیتوان بدان افتخار کرد .
    اگر دانشگاه به تعبیر امام خامنه ای مرکز تربیت نیروی تراز انقلاب وپرورش افراد نخبه ومحلی برای حل مسائل کشور ورفع عقب ماندگیهای دوقرن اخیر کشور است ؟که هست ؛ طبیعتا دشمن سرمایه گذاری هنگفتی برای منحرف کردن حرکت دانشگاه از مسیر اصلی اش کرده و میکند ولذا حفاظت از این دستاورد وظیفه سنگین دانشجو ودانشگاه است ؛دانشجویان مسلمان و انقلابی باید با هویت زدائی دینی از دانشگاه مقابله کنند ؛ باجریانی که دانشجویان را بسوی بی تفاوتی و سکوت و عدم احساس مسئولیت اجتماعی و سیاسی سوق میدهند مبارزه کنند.
    توصیه های مهم به جوانان دانشجو:
    1- پرهیز از انفعال وناامیدی
    اوّلین توصیه‌ی من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است؛ مواظب باشید؛ یعنی مواظب خودتان باشید، مواظب دلتان باشید، مواظب باشید دچار انفعال نشوید، دچار ناامیدی نشوید. شما باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید. بله، نابسامانی‌هایی در بخشهای مختلف وجود دارد امّا این نابسامانی‌ها غیر قابل رفع است؟ ابداً؛ اینها قابل رفع است. مدیران خوبی هستند، وجود دارند، ان‌شاءالله میتوانند، میکنند، کما اینکه تا حالا خیلی از کارها انجام گرفته، بنابراین اوّلین مسئله‌ای که بنده توصیه میکنم این است که شما در این زمینه تقوا به خرج بدهید؛ ؛تقوا یعنی خود را مرتّباً مراقبت کردن و مواظب بودن. مراقب خودتان باشید که دچار یأس و ناامیدی و [اینکه] نمیشود و فایده‌ای ندارد و مانند این حرفها نشوید. این اوّلین توصیه‌ی ما است. اگر شماها این توصیه را ندیده بگیرید، نه فقط نقش دانشجو تنزّل پیدا میکند بلکه بقیّه‌ی موتورهای حرکت به جلو هم کُند میشود، حرکتش کُند خواهد شد؛ یعنی روی آنها هم تأثیر منفی میگذارد.

    جوانهای هم‌‌سن‌وسال شما در دفاع مقدّس همّت کردند و کشور را نجات دادند؛ بعضی‌ها میگفتند: «آقا! فایده‌ای ندارد، نمیشود، امکان ندارد، کاری نمیشود کرد> همین جوانهای مثل شما آمدند وسط میدان و کاری کردند که همه‌ی دنیا را متحیّر کرد.
    2-ناامیدی انسان را از راه خارج میکند
    بعضی از نسلهای گذشته‌ی شما اینجا کم آوردند، در این مورد کم آوردند و دچار خطا شدند؛ یعنی آنجایی که نبایستی مأیوس بشوند، نباید ناامید بشوند، ناامید شدند، و این ناامیدی آنها را از میدان خارج کرد، و بعضی‌هایشان هم بدجوری خارج شدند! حالا بعضی‌ها فقط خارج شدند امّا بعضی‌ها علاوه بر خارج شدن از میدان مبارزه‌ی انقلابی، هم‌صدای با دیگران هم شدند. پس مواظب باشید به افق پشت نکنید، به قلّه پشت نکنید، همیشه به سمت قلّه و به سمت افق روشن حرکت کنید.

    3- فکر کردن و اندیشه ورزی
    توصیه‌ی بعدی پرداختن به اندیشه‌ورزی است. در دانشگاه دو چیز لازم است: علم و فکر. علم بدون فکر مشکل‌ساز میشود، علمی که بدون فکر باشد، راه را غلط میرود؛ تبدیل میشود به سلاحهای کشتار جمعی و سلاح اتمی و سلاح شیمیایی و بعضی از پدیده‌های علمی دیگری که بشریّت را دارد بدبخت میکند؛ علمی که فکر درست همراهش نباشد، و بی‌فکر یا با فکر غلط حرکت کند این میشود. یکی از کارهای مهم اندیشه‌ورزی است؛ توصیه‌ی من این است: بنشینید فکر کنید. شماها خوش‌استعدادید، خوش‌فکرید، میتوانید فکر کنید؛ بنشینید فکر کنید. البتّه فکر کردن راهنما هم لازم دارد، استاد فکر هم لازم دارد. بدون فکر اگر حرکت کنیم، حرکتها زیگزاگی و موجب رکود و موجب توقّف و موجب عقب‌گرد و امثال اینها خواهد شد چون فکر «بایدها» و «نبایدها» را معیّن میکند، این فکر باید در مسیر درست قرار بگیرد؛ اگر چنانچه فکر را درست مدیریّت نکردید، ممکن است به راه خطا برود. حالا البتّه من کمتر اسم از افراد می‌آورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود؛ درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد؛

    4-مماس شدن با مسائل کشور:
    توصیه‌ی بعدی رهبری این است که دانشجویان با مسائل کشور مماس بشوند. انسان [وقتی] مسائل کشور را از دور نگاه میکند، یک جور است، [امّا] وقتی تماس با مسائل پیدا میکند، یک جور دیگر است؛ مثلاً مسئله‌ی آب یک مسئله‌ای است که وقتی وارد بشوید، و تحقیق کنید، به یک نتایجی میرسید که مثلاً با نتایجی که اینجا گفته شد تفاوت دارد. روی این مسئله‌ی دانش‌بنیان‌ها کار کنید با مسائل کشور مماس بشوید، مسائل را از نزدیک ببینید، درک کنید، روی آن کار کنید، متمرکز بشوید. تحقیق کنید؛ نتایج تحقیقتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.دانشجوها میتوانند گفتمان‌سازی کنند؛ در مورد شرکتهای دانش‌بنیان گفتمان‌سازی بشود. وقتی یک موضوعی گفتمان شد در داخل کشور و به صورت یک موضوع متفاهَمِ عرفیِ عمومی درآمد، به طور طبیعی جریان پیدا میکند؛ گفتمان‌سازی این است.

    5-جریان‌سازی علیه مؤلّفه‌های مخلّ دانش‌بنیان
    مثلاً مثل خام‌فروشی،‌ یعنی فروش مواد بدون ارزش افزوده روی این مسئله جریان‌سازی کنید تا گفتمان مخالف با این، تولید بشود. یا واردات مصرفی، واردات غیر تولیدی که مشابه داخلی دارد و به‌اصطلاح متضادّ با تشکیل حرکت دانش‌بنیان در کشور است. یا مثلاً مبارزه باقاچاق. این هم یک کاری است که دانشجوها میتوانند انجام بدهند.
    6-مطالبه گری و شیوه آن

    طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و به‌جای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.
    7- ارنباطات بین المللی با جوانان جهان
    الان در دنیا گروه‌های جوان دانشجو و غیر دانشجوی زیادی هستند که علیه سیاستهای استکباری، علیه آمریکا، علیه سیاستهای اروپایی و غربی بشدّت مشغول فعّالیّتند؛ در خود اروپا وجود دارند، شاید در آمریکا [هم باشد] ــ گروه‌های اسلامی در کشورهای اسلامی هم که معلوم است فراوان هستند؛ با اینها اگر بتوانید ارتباط سالم برقرار کنید، دو فایده دارد: فایده‌ی اوّل این است که به آنها نیرو میدهید و کمک میکنید؛ فایده‌ی دوّم این است که جمهوری اسلامی را به آنها معرّفی میکنید؛ یعنی شمای دانشجو، جمهوری اسلامی را به آن گروه دانشجوی مثلاً فرانسوی یا اتریشی یا مثلاً انگلیسی معرّفی میکنید که جمهوری اسلامی این است؛ اگر چنانچه این حرکت را انجام بدهید خوب است. من روی چند کشور همسایه میخواهم تکیه کنم؛ ارتباطاتتان را با گروه‌های دانشجویی عراق، افغانستان، پاکستان هر چه میتوانید بیشتر تقویت کنید. اینها آمادگی قلبی و روحی‌شان با شماها خیلی زیاد است و ارتباطات را برقرار کنید

    شیوه های مطلبه گری

    1- لزومی ندارد که برخورد تند و تیز بکنید!
    2-منطقی و جدّی و با منطق و استدلال مطالبه‌گری کردن،
    3-موضوعات مهم قابل مطالبه گری عبارتند از: شعار سال – مسئله‌ی عدالت اقتصادی، مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی سبک زندگی؛ اینها همه مسائلی است که میتوان در مورد اینها واقعاً مطالبه‌گری کرد و درخواست عمل جدّی کرد؛
    این مطالبه‌گری موجب میشود که بعضی نگویند «خب حالا که مثلاً تشکیلات مدیریّتی دولت تشکیلات انقلابی است ــ مجلس انقلابی، دولت انقلابی و مانند اینها ــ دیگر مثلاً نقش دانشجوهای انقلابی چیست؟» نخیر، اتّفاقاً میتوان گفت نقششان گاهی اوقات بیشتر است، برای خاطر اینکه امکان حضورشان، امکان فعّالیّتشان، امروز بیشتر است. یکی از موارد، همین مطالبه‌گری است که میتوانید انجام بدهید.

    الزامات مطالبه گری:
    الف)- باید دانشجوها مبانی اعتقادی خودشان را محکم کنند؛ مبانی اعتقادی را، مبانی ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند
    ب)- مطالعه و مجالست با علما.داشته باشند
    ج)-تقویت اندیشه‌ورزی، عمیق شدن در مسائل کشور،
    د)-بررسی راه‌حل‌ها و تجربه‌ها.
    ه)-تفکیک عملکردضعیف مسئولین ازنظام و انقلاب ا سلامی
    و)- دشمن نتواند از مطالبه‌ی بحقّ شما سوء استفاده کند
    ز)- با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید: [چون] او هم موضوعات را مطرح میکند دیگر، او هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را او مطرح میکند، هم به‌اصطلاح علاج را و نتیجه‌گیری را مطرح میکند. شما صورت مسئله‌تان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجه‌گیری‌تان هم با او باید بکلّی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *