×
×
جدیدترین‌‌ها

نشست سران آسه‌آن با بایدن و تاکید بر “مشارکت استراتژیک جامع”

  • کد نوشته: 41397
  • اردیبهشت 25, 1401
  • بایدن گفت که اولین نشست سران در واشنگتن با رهبران مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) آغاز یک "عصر جدید" در روابط بین ایالات متحده و این بلوک ۱۰ کشوری است.
    نشست سران آسه‌آن با بایدن و تاکید بر “مشارکت استراتژیک جامع”

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، دو طرف در یک بیانیه مشترک ۲۸ ماده‌ای پس از یک نشست دو روزه، آنچه را که تحلیلگران آن را گامی نمادین برای متعهد شدن به ارتقای روابط خود از یک مشارکت استراتژیک به یک “مشارکت استراتژیک جامع” نامیدند، برداشتند.

    در مورد اوکراین، آنها مجدداً بر “احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی” تاکید کردند؛ عباراتی که به گفته یک کارشناس منطقه‌ای فراتر از بیانیه‌های گذشته آسه‌آن است. با این حال این بیانیه روسیه را به دلیل حمله ۲۴ فوریه به اوکراین محکوم نکرد.

    این اولین بار بود که رهبران آسه‌آن در قالب این گروه در واشنگتن گرد هم آمدند و همچنین این اولین نشست آنها به میزبانی یک رئیس جمهور ایالات متحده از سال ۲۰۱۶ بود.

    دولت بایدن امیدوار است که این تلاش‌ها نشان دهد که ایالات متحده همچنان بر هند-پاسیفیک و چالش بلندمدت چین متمرکز است؛ چینی که آمریکا آن را به‌رغم حمله روسیه به اوکراین رقیب اصلی خود می‌داند. انتظار می‌رفت که او کشورهای آسه‌آن را برای سخت‌تر کردن موضعشان علیه روسیه متقاعد کند.

    بایدن به رهبران آسه‌آن گفت که “بخش بزرگی از تاریخ ۵۰ سال جان در کشورهای آسه‌آن نوشته خواهد شد و روابط ما با شما آینده است، آن هم در سال‌ها و دهه‌های آینده.” او شراکت آمریکا و آسه‌آن را “حیاتی” خواند و گفت: ما در حال ایجاد دوره جدیدی هستیم، دوره جدیدی در روابط آمریکا – آسه‌آن.

    همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت واشنگتن برای “نسل‌ها” به جنوب شرق آسیا متعهد خواهد ماند و بر لزوم آزادی دریاها که به گفته ایالات متحده از سوی چین به چالش کشیده می‌شود، تاکید کرد. هریس گفت: ایالات متحده و آسه‌آن یک دیدگاه برای این منطقه دارند و در کنار هم ما مقابل تهدیدها علیه قوانین و هنجارهای بین‌المللی می‌ایستیم.

    نه بایدن و نه معاون او مستقیما به نام چین اشاره نکردند. ایالات متحده، چین را به قلدری علیه همسایگانش متهم می‌کند.

    در بیانیه مشترک آمریکا – آسه‌آن همچنین آمده است که این طرف‌ها از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با هدف یافتن یک راهکار مسالمت‌آمیز برای بحران اوکراین حمایت می‌کنند.

    در این بیانیه آمده است: در رابطه با اوکراین، مانند همه کشورها، ما همچنان بر حمایت از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی تاکید می‌کنیم. ما درخواست خود را برای تبعیت از منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تکرار می‌کنیم. ما بر اهمیت توقف فوری خصومت‌ها و ایجاد محیطی مساعد برای حل و فصل مسالمت‌آمیز تاکید می‌کنیم. ما از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل متحد در جستجوی راه‌حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم.

    طرفین همچنین بر لزوم تسهیل دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان در اوکراین و همچنین تضمین حفاظت از غیرنظامیان، نیروهای امدادی و افراد آسیب‌پذیر اشاره کردند.

    برچسب ها اوکراین

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *