×
×
جدیدترین‌‌ها

حضور فعال در ارتباطات بین المللی

  • کد نوشته: 30318
  • دی 23, 1400
  • نخست نیوز – علی پاکباز خسروشاهی – آیت‌الله خامنه‌ ای یکی از کارهایی را که امروز به‌شدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مطرح است، حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و مبانی انقلاب دانسته و در ارتباط با این موضوع و سیاست خارجی بیان کردند: «عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر؛ این جزو اصول […]

    حضور فعال در ارتباطات بین المللی

    نخست نیوز علی پاکباز خسروشاهی – آیت‌الله خامنه‌ ای یکی از کارهایی را که امروز به‌شدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مطرح است، حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و مبانی انقلاب دانسته و در ارتباط با این موضوع و سیاست خارجی بیان کردند: «عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر؛ این جزو اصول انقلاب است. تسلیم نباید شد؛زورگویی دشمن را نباید تحمل کرد؛ اینکه ما با دشمن مِن‌باب‌مثال یک وقتی مذاکره کنیم، صحبت کنیم، تعامل کنیم، این یک حرف دیگر است. انقلاب به ما می گوید که در مقابل زورگویی و حرف زور دشمن، نباید تسلیم شد؛ تا حالا هم به توفیق الهی تسلیم نشده‌ایم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ این جزو اصول است».

    یکی از اصول سیاست خارجی برگرفته از قانون اساسی، عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دولت‌های غیرمحارب است. بر این مبنا، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با همه کشورهای جهان به‌استثنای دشمنان و کشورهای محارب، روابط دوستانه و تعاملات گسترده بر اساس احترام متقابل داشته باشد. رهبر انقلاب نیز بارها تقویت ارتباط با کشورهای جهان را مورد تایید و تاکید قرار داده‌اند: «این مساله را دائما به وزارت‌ خارجه گفته‌ام و تکرار کرده‌ام که ما باید در ارتباطات دوجانبه، ارتباطات منطقه‌ای و در مجامع جهانی حضور فعال داشته باشیم و نباید هیچ مجمع جهانی را که در آن عضو هستیم، دست کم بگیریم.»

    سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس مفاد قانون اساسی و گفتمان امام خمینی (ره)و رهبر انقلاب اسلامی، دارای راهبردها و مختصات انقلابی است. با اجرا و اعمال هوشمندانه این نوع سیاست خارجی، هم می‌توان نسبت به نظام سلطه و مستکبران غیرمتعهد ماند، دشمن را شناخت و ترفندهای او را خنثی کرد و هم می‌توان روابط دوستانه با کشورهای غیرمتخاصم جهان و حضور فعال در مجامع بین‌المللی داشت. امروز آمریکا مصداق اتم و کامل استکبار است و در مقابل دشمنی‌ها و زورگویی‌های او نباید تسلیم شد. ایران یک کشور اسلامی است و سیاست خارجی آن نیز گرفته شده از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب است. با این وصف، اجرای سیاست‌های انقلابی با تکیه بر مولفه‌های قدرت و اقتدار ملی در عرصه دیپلماسی، باعث افزایش تاثیرگذاری ایران در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای، ارتقای جایگاه کشور در جهان و تامین منافع ملی خواهد شد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *