×
×
جدیدترین‌‌ها

نه روسیه به اوکراین حمله می‌کند و نه ناتو به جنگ روس‌ها می‌رود

  • کد نوشته: 28660
  • دی 5, 1400
  • سفیر پیشین ایران در آذربایجان درباره تاثیر اختلافات روسیه و ناتو درباره اوکراین بر ایران با تاکید بر اینکه اصولاً بروز این اتفاقات می‌تواند بصورت غیر مستقیم بر سایر کشورها نیز تاثیر بگذارد. او همچنین حمله روسیه به اوکراین و نیز وقوع یک جنگ میان روس‌ها و ناتو را بعید دانست.
    نه روسیه به اوکراین حمله می‌کند و نه ناتو به جنگ روس‌ها می‌رود

    به گزارش نخست نیوز ، افشار سلیمانی ، به ارائه تحلیلی از اختلافات روسیه و اوکراین پرداخت و با تاکید بر اینکه روسیه کشورهای همسایه‌اش را حیاط خلوت خودش می‌داند، گفت: روس‌ها دوست ندارند که کشورهای پیرامون‌شان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شوند و روسیه مجبور به همسایگی با ناتو شود.

    وی با بیان اینکه «تا به امروز روسیه همه تلاشش را برای عدم عضویت همسایگان خود در ناتو انجام داده است»، اظهار کرد: روسیه پس از فروپاشی شوروی همچنان به طرق مختلف کشورهای اوکراین، بلاروس، مولداوی، گرجستان و هچنین کشورهای مناطق قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی را تحت کنترل دارد. اصل موضوع اختلاف روسیه با اوکراین، تمایل اوکراین به عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا است؛ البته نگاه سلبی روسیه نسبت به کشورهای عضو جماهیر شوروی سابق و سلطه گری‌های مسکو باعث شده این کشورها به سمت غرب حرکت و از ساختارهای غربی استقبال کنند.

    سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به مطالبه تضمین روسیه از ناتو در مورد عدم پذیرش عضویت اوکراین در این پیمان خاطر نشان کرد: درحال حاضر روسیه درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو تضمین می‌خواهد و طرف‌های مقابل نیز این خواسته را نمی‌پذیرند؛ بنابراین فعلاً شاهد ادامه وزن‌کشی‌های روسیه و ناتو هستیم و روسیه طرف مقابل را به حمله نظامی تهدید می‌کند.

    سلیمانی با تاکید بر اینکه حتی اگر ناتو به روسیه تضمین بدهد، دخالت روس‌ها در آن منطقه پایان نمی‌یابد، اظهار کرد: غرب و ناتو در منازعه روسیه- اوکراین دخالت نظامی نخواهند کرد اما از اوکراین حمایت می‌کنند؛ امروز حمایت‌های مالی، تجهیزات نظامی و آموزشی به اوکراین نسبت به قبل بیشتر شده‌ و به همین دلیل نیز حساسیت روس‌ها بیشتر شده است.

    وی نگرانی روسیه از تبعات اقدام نظامی در اوکراین را از دیگر دلایل پیش‌بینی خود مبنی بر عدم مواجهه نظامی روسیه با غرب در اوکراین عنوان کرد و گفت: گرچه روسیه توانایی راه انداختن جنگ در اوکراین را دارد اما این کار را نخواهد کرد؛ چراکه نگران تبعات این حمله نظامی است؛ حمله نظامی هم هزینه بردار است و هم موجب اعمال تحریم‌های جدیدتری خواهد شد.

    این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه درباره تاثیر اختلافات روسیه و اوکراین بر روابط این کشور با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز خاطر نشان کرد: گرچه روابط روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا رابطه‌ای شکننده است اما در همه سطوح اختلافی، هم‌چنان ارتباطات خود را با یکدیگر حفظ می‌کنند. روسیه همواره به دنبال آن بوده تا شوروی سابق را به نوعی احیا و حفظ کند ولی نه از طریق اعمال فشار و زور بلکه از طریق ایجاد سازمان‌ها و پیمان های بین‌المللی و با هدف افزایش تسلط و نفوذ. در دکترین امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا نیز روسیه پس از چین قرار دارد و در اولویت دوم است؛ بر همین اساس معتقدم که اختلافات روسیه و اوکراین و حمایت‌های غرب از اوکراین گرچه موجب فراز و فرودهایی در روابط روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا می‌شود، اما در نهایت تاثیر در روابط آنها نمی‌گذارد.

    سلیمانی در ادامه درباره تاثیر اختلافات روسیه و اوکراین بر ایران تاکید کرد: اصولاً بروز این اتفاقات می‌تواند بصورت غیر مستقیم بر سایر کشورها تاثیر بگذارد؛ در این موضوع ممکن است با افزایش فشارها بر روسیه از سوی آمریکا، روس‌ها برای مقابله با آمریکا حمایت‌های بیشتری از ایران داشته باشند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *