×
×
جدیدترین‌‌ها

یک کار خوب رسانه ای

  • کد نوشته: 28458
  • دی 2, 1400
  • علی پاکباز خسروشاهی – نخست نیوز – اقدام تیم رسانه‌ای ریاست جمهوری در احیا و امکان دسترسی به تمام اخبار و تصاویر سه رییس جمهوری قبلی ایران (حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و سید محمد خاتمی از 1378 تاکنون)، کار‌ی درخور ستایش است چرا که با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال 1384 تلقی همراهان […]

    یک کار خوب رسانه ای

    علی پاکباز خسروشاهینخست نیوز – اقدام تیم رسانه‌ای ریاست جمهوری در احیا و امکان دسترسی به تمام اخبار و تصاویر سه رییس جمهوری قبلی ایران (حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و سید محمد خاتمی از 1378 تاکنون)، کار‌ی درخور ستایش است چرا که با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال 1384 تلقی همراهان رسانه‌ای او این بود که پایگاه ریاست جمهوری آرشیو اخبار و مواضع رییس جمهوری سابق (خاتمی) نیست خاصه این که در غالب و شاید تمام موارد دیدگاه‌های مغایر هم داشتند.
    این رویه اما دامان خود او را هم گرفت چرا که از سال 1392 و با آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی تکرار شد. دوره ساله روحانی با دو روی متفاوت دو دوره چهار ساله هم تمام شد و گمان می‌رفت اخبار و اتفاقات و تصاویر او نیز با شروع به کار سید ابراهیم رییسی غیر قابل دسترس شود و یک چند هم چنین بود اما دیروز مدیر کل روابط عمومی دفتر رییس جمهوری از احیا و دست‌رسی به تمام اخبار و تصاویر سه رییس جمهوری قبلی خبر داده و بدین ترتیب می توان به تارنمای «پرزیدنت» به نشانی www. president. ir مراجعه و روی «بایگانی» کلیک کرد. کانال تلگرامی روزنامۀ ایران هم ظاهراً این امکان را فراهم آورده است.
    این اتفاق اگرچه از نگاه یک ناظر بیرونی و بی‌خبر از آنچه در این عرصه رخ داده عادی به نظر می‌رسد اما بر پایۀ شرحی که در بالا آمد نه تنها دفتر خاتمی را گرفتند که اخبار او را هم برداشتند و در دورۀ روحانی نیز اطلاعات مربوط به 84 تا 92 روی سایت ریاست جمهوری نبود و عملا به یک رویه تبدیل شد و دیگر کسی تعجب نکرد که امکان دسترسی به اخبار و تصاویر رییسان جمهوری پیشین فراهم نباشد.
    بی هیچ مجامله و بی آن که فرد یا گروه خاصی مد نظر باشد این اقدام، ستودنی است نه به خاطر شخص خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی که به دلایلی که به برخی اشاره می شود:
    نخست: توقف یک رویه نادرست که تصور می‌شد هر بار که انتخابات برگزار می‌شود و دولت تغییر می‌کند انگار انقلاب شده است. خاصه این دوره که نواصول گرایان در توصیف خود از اصطلاح «انقلابی» استفاده می‌کنند و انگار سه رییس جمهوری قبلی ضد انقلاب بوده‌اند!
    دوم از این رو که وقتی پایگاه رسمی ریاست جمهوری مشخصاً اخبار و تصاویر خاتمی را از حصر قبلی به درآورده یعنی محدودیت – دست‌کم در اشارات تاریخی- مرتفع شده است.
    سوم به این خاطر که اینها تاریخ است.
    صدا و سیما آنقدر در استفاده از آرشیو خساست به خرج داد که چشم باز کرد و دید سر از شبکه «من وتو‌» در آورده و معلوم هم نشد این سرمایه گرانبها چگونه خارج شده است.
    آرشیو پایگاه ریاست جمهوری نیز اگر به جای اصلی خود بازنمی‌گشت سر از سایت و جایی درمی‌آورد و چه خوب در جایی هست که باید باشد و بود.
    یگانه نقد هم این است که آرشیوها مربوط به «رییسان جمهوری پیشین ایران» است و تعابیر «دولت‌های هفتم و هشتم» به جای سید محمد خاتمی، «دولت‌های نهم و دهم» به جای محمود احمدی‌نژاد و «دولت‌یازدهم و دوازدهم» به جای حسن روحانی کامل نیست و اگر از نام این سه ابا دارند می‌توانند بنویسند پنجمین، ششمین و هفتمین رییس جمهوری ایران.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *