×
×
جدیدترین‌‌ها

مجلس صلاحیت رسیدگی به شکایت از قوا را دارد

  • کد نوشته: 26399
  • آذر 9, 1400
  • یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: قوا باید در چارچوب قانون عمل کنند و اگر هر یک از قوا از حدود قانون تجاوز کنند، هر کسی می تواند از آنها شکایت کرده و مجلس هم صلاحیت رسیدگی دارد.
    مجلس صلاحیت رسیدگی به شکایت از قوا را دارد

    به گزارش نخست نیوز ، سیدمحمود علیزاده طباطبایی درباره سخنان رییس قوه قضاییه مبنی بر اینکه “مفهوم و نحوه شکایت از طرز کار قوا تبیین نشده است”، گفت: در قانون اساسی و قوانین عادی وظایف قوای سه گانه مشخص شده است. شکایت از طرز کار قوا یعنی شکایت از اینکه آیا قوا به وظایف قانونی شان عمل کرده اند یا خیر؟ اگر قوا به وظایف قانونی خود عمل نکنند، شکایت از آنها به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال می شود و این کمیسیون ابزار تحقیق و تفحص دارد و می تواند دقیق موضوع را بررسی کند و سپس گزارشی دهد و گزارش کمیسیون در حکم کیفرخواست علیه هر یک از مسئولان قوا است.

    وی افزود: در مورد قوه مجریه هیچ مشکلی تاکنون نبوده است و به هر شکایتی به صورت دقیق و بیش از اندازه هم رسیدگی شده است و استیضاح و سوال از وزرا نیز به همین دلیل است ولی شکایت از طرز کار قوه قضاییه مبهم است.

    این حقوقدان یادآور شد: یک بار در زمان آیت الله شاهرودی، مجلس ششم وارد تحقیق و تفحض از قوه قضاییه شد ولی اجازه ندادند وارد ماهیت پرونده‌ها شود اما از امور اداری، تحقیق و تفحص شد و تخلفات گسترده ای را پیدا کردند ولی به آن رسیدگی نشد.

    این وکیل دادگستری در پایان گفت: قوا باید در چارچوب قانون عمل کنند و اگر هر یک از قوا از حدود قانون تجاوز کنند، هر کسی می تواند از آنها شکایت کرده و مجلس هم صلاحیت رسیدگی دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *