×
×
جدیدترین‌‌ها

رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای:
در حق آموزش های فنی حرفه ای جفا شده

  • کد نوشته: 20886
  • مهر 8, 1400
  • علی ارباب | نخست نیوز روز چهارشنبه در نشستی خبری حمید مستشاری، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی، اظهار کرد: در دنیا معمولا آموزش و پرورش در راس سیاست‌گذاری‌های یک کشور برای تربیت نیروهای کارآمد و با اعتماد به نفس است. در واقع تمام تلاش و سرمایه‌گذاری […]

    در حق آموزش های فنی حرفه ای جفا شده

    علی ارباب | نخست نیوز

    روز چهارشنبه در نشستی خبری حمید مستشاری، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی، اظهار کرد: در دنیا معمولا آموزش و پرورش در راس سیاست‌گذاری‌های یک کشور برای تربیت نیروهای کارآمد و با اعتماد به نفس است. در واقع تمام تلاش و سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر روی کودکان است. ‌

    وی با بیان اینکه امروز روشن است که در حق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور جفا شده، اظهار کرد: متاسفانه مشخص نیست به چه علت به طرف دانشگاه‌هایی که هیچگونه فایده‌ای برای کشور ندارد، حرکت کرده‌ایم. هر سال تعداد دانش‌آموزان ورودی به مدارس در کشور یک میلیون نفر است که قرار است آینده مملکت را بسازند. از طرف دیگر سالی یک میلیون دانشجو نیز از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. در این میان مشخص نیست کسی که روز اول به دانشگاه می‌رود، چه آینده‌ای دارد و قرار است به چه کاری مشغول شود. در مجموع دیپلم‌گرایی و مدرک گرایی عامل اصلی ناکارآمدی تحصیل در کشور است.

    افشین رحیمی گل‌خندان مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: امروز کشور ما با خیل زیادی از جوانان بیکار مواجه است که عمدتا دانش‌آموخته دانشگاهی و یا دانش‌آموز هستند. هر طور که ارزیابی کنیم، به هر حال این افراد محصول نظام آموزشی ما بوده که ۱۲ سال از بهترین لحظات زندگی خود را صرف آن کرده‌اند. در واقع بسیاری از بیکاران جامعه امروز عملا دانش دارند ولی شرایط ورود به بازار کار را ندارند. امروز برای ورود به بازار کار دانش شرط لازم است ولی کافی نیست. در واقع اشتغال نیازمند مهارت است.

    وی با اشاره به هزینه‌ بالای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای افزود: اعتبارات دولتی برای ارائه این آموزش‌ها محدود است. امروز به این مهم توجه شده که ارزش تربیت و ساختن یک انسان کمتر از ارزش ساخت یک مرکز درمانی یا بنایی مشابه نیست. به همین دلیل خوشبختانه خیرین نیز وارد عرصه تربیت انسان شده‌اند.

    منصوره شریف‌الحسینی، مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی، نیز در این نشست اظهار کرد: امروز کشور ما در نبردی به سر می‌بریم که هدررفت نیروی انسانی حاصل آن است. برای همین است که مجمع خیرین توسعه و آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای متشکل از خیرین و تمام مسئولان دستگاه‌های متولی امور آموزشی و مهارتی در کنار هم جمع شده‌اند تا به صورت تیمی و گروهی به حل این مشکل بپردازند.

    وی با اشاره به اینکه نخستین دستگاه‌های متولی مهارت در کشور آموزش و پرورش است، بیان کرد: باید توجه داشت در مرحله اول تدوین برنامه‌ برای آموزش مهارت توسط آموزش‌ و پرورش صورت می‌گیرد. بعد از آن است که هنرجویان مهارت‌های مختلف را در هنرستان‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کار و دانش فرا می‌گیرند و سپس این مهارت‌ها را به دانشگاه‌های فنی‌ و حرفه‌ای منتقل می‌کنند تا در نهایت تبدیل به تکنسین ماهر می‌شوند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *