×
×
جدیدترین‌‌ها

چهار باغ شیرین پروژه ای برای توسعه پایدار شرق مشهد

  • کد نوشته: 18954
  • شهریور 15, 1400
  • به گزارش نخست نیوز، مدیر  پروژه چهار باغ شیرین با اشاره به توسعه نامتوازن شهر مشهد گفت: پروژه چهاباغ شیرین با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه شرق مشهد وبرای توسعه پایدار قسمت‌های شرقی شهر طراحی و اجرا خواهد شد.   سید مرتضی شهابی در نشست خبری طرح احیاء و باززنده‌سازی معماری ایرانی اسلام و هویتی چهار […]

    چهار باغ شیرین پروژه ای برای توسعه پایدار شرق مشهد

    به گزارش نخست نیوز، مدیر  پروژه چهار باغ شیرین با اشاره به توسعه نامتوازن شهر مشهد گفت: پروژه چهاباغ شیرین با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه شرق مشهد وبرای توسعه پایدار قسمت‌های شرقی شهر طراحی و اجرا خواهد شد.

     

    سید مرتضی شهابی در نشست خبری طرح احیاء و باززنده‌سازی معماری ایرانی اسلام و هویتی چهار باغ مشهد که در محل این پروژه برگزار شد، اظهار کرد: طرح پروژه چهار باغ شیرین، در اراضی ۷۱۲ هکتاری کارخانه قند شیرین انجام شده که شرکت سهامی عام و بورسی است.

     

    وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانیم توسعه شهر مشهد اغلب در سمت غرب و جنوب غرب شهر صورت گرفته است. این توسعه نامتوازن در شرایطی است که شرق مشهد از نظر آب، خاک، دسترسی‌ها، امکانات، مباحث زیست‌محیطی و … ویژگی‌ها و ظرفیت بالقوه زیاد و مناسبی دارد که متأسفانه مورد استفاده قرار نگرفته است.

     

    مدیر پروژه چهارباغ شیرین بیان کرد: طبق نتیجه حاصل‌ شده از برگزاری جلسات متعدد با شهرداری، استانداری و کارگروه‌های مختلف، تصمیم گرفته شد تا ظرفیت‌های شرکت شیرین در جهت توسعه پایدار در شرق مشهد مورد استفاده قرار گیرد که اراضی باغی و باغات ۶۰ ساله شرکت شیرین از جمله ظرفیت‌های این شرکت به شمار می‌رود. باغ ۵۶ هکتاری مجموعه در راستای بازسازی و بازنمایی مشهد قدیم تعریف شده است؛ به طوری که عناصری مانند دروازه بالاخیابان، دروازه سراب و … که تنها نام آن‌ها را شنیده‌ایم با جزئیات و به شکلی واقعی احداث و بازسازی خواهند شد.

     

    شهابی ادامه داد: در کنار این پروژه که نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، پروژه‌ای هفت و نیم هکتاری تعریف شده که سمت چپ اتوبان شهید شوشتری قرار گرفته است. در این پروژه مقدمات احداث ۱۸۵۰ واحد زیرساخت و توسعه فیزیکی برای زائران آماده و آغاز شده و مجوزهای آن دریافت شده است. در این دو پروژه برای مجوز ورود به محدوده، ۹۳ هکتار از اراضی شاخص شرکت شیرین تحت عنوان عوارض ورود به محدوده را در اختیار شهرداری قرار داده‌ایم.

     

    وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۹ هکتار از این اراضی که همجوار شرکت شیرین است، به بیمارستان ۶۶۰ تخت‌خوابی و بزرگترین بیمارستان شرق مشهد تبدیل خواهد شد که در طی یک ماه گذشته این بخش از زمین توسط شهرداری به دانشگاه علوم پزشکی هبه شده است.

     

    مدیر پروژه چهارباغ شیرین عنوان کرد: همچنین در ضلع شمالی کارخانه، ۱۲ هکتار زمین برای مسکن طبقه متوسط شهری طراحی شده است که فکر می‌کنم ظرف یک یا دو ماه آینده تحت عنوان بازآفرینی بافت فرسوده شهر طرق برای واگذاری توسط شهرداری آماده شود.

     

    شهابی ادامه داد: ایجاد حدود ۴۵ هکتار فضای سبز تجهیز شده توسط شهرداری، از دیگر مزایای توافقی است که میان شهرداری و شرکت شیرین منعقد شده است. به طور کلی مجموعه پروژه‌های شرکت شیرین، شرق شهر مشهد را در مسیر ریل‌گذاری توسعه پایدار قرار می‌دهد که امیدوارم ثمره آن در نسل‌های آینده دیده شود. همچنین پایان این پروژه در برنامه زمانبندی ۱۰ ماهه برنامه‌ریزی شده است.

     

     

    وی تشریح کرد: باغات این مجموعه ۲۰۰۰ متری بوده و حداکثر زیربنا آن‌ها 450 متر خواهد بود، بنابراین باغ‌ها خشک نمی‌شوند. در چند سال اخیر این باغ‌ها به دلیل شرایط آب‌وهوایی، حدود ۲۰ درصد از نظر تعداد درخت افت داشته است. نگهداری از این باغات سالانه،۳ میلیارد هزینه دارد و باغ‌های داخل شهر خاطرهزینه ها توجیه اقتصادی ندارد.

     

    شهابی افزود: این مجموعه در قالب پروژه سرمایه‌گذاری است، در واقع این پروژه هزینه‌هایی برای احداث دارد و از طرفی دیگر درآمدهایی دارد و لذا بخشی از درآمدها هزینه‌های احداث، انشعابات و … را تأمین می‌کند و به تعبیری توجیه اقتصادی دارد. ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه آماده‌سازی، خیابان‌کشی و اجرای فضاهای عمومی و تأمین زیرساخت است. علاوه بر این برای هر ۲۰۰ قطعه، ۴ میلیارد و ۵۰۰ تومان سرمایه قطعات باغ‌منزل‌ها خواهد بود، همچنین در طول دو سال حجم اشتغال‌زایی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر خواهد بود.

     

    مدیر پروژه چهار باغ شیرین به شرایط سرمایه‌گذاری در این منطقه اشاره و عنوان کرد: شرایطی فراهم شده است تا برخی از افرادی که از کشورهای همسایه و هموطنان که به زیارت مشرف می‌شوند بتوانند در این پروژه واحد اقامتی خریداری کنند.

     

    مدیر پروژه چهارباع شیرین گفت: کانسپت پروژه براساس باغ ایرانی است که چهارباغ سازی یکی از سبک‌های باغ سازی ایرانی است، با مطالعه تاریخ و معماری مشهد به چهار باغ در دوره تیموری رسیدیم و طرح و ایده کلی پروژه را  باززنده سازی محله چهار باغ مشهد قرار دادیم و قرار شد، همان المان ها و معماری را در محدوده ۵۶ هکتاری اجرا کنیم.

     

    مدیر پروژه چهارباغ شیرین بیان کرد: بر این اساس پس از شناسایی چهارباغ‌ها در خراسان بزرگ و به ویژه داخل شهر مشهد، به چهارباغ دوره تیموری دست یافتیم، به این ترتیب پس از شناسایی چهارباغ دوره تیموری، محله تاریخی چهارباغ را به عنوان مفهوم کلی پروژه در نظر گرفتیم. بر اساس تصمیم‌گیری‌ها بنا شد این محله با همان شکل و شمایل، بازنگری و بازطراحی شود.

     

    شهابی اضافه کرد: در این پروژه معبر اصلی ۱۴ متری با عنوان معبر پیاده‌راه سلامت در نظر گرفته شده که بر اساس معماری ایرانی طراحی شده است. مسیر آب در آن دیده می‌شود که برگرفته از رود «گلسب» در مشهد است. با عبور در مسیر پیاده‌راه، میدان «سرسنگ» را مشاهده می‌کنیم که یکی از بزرگترین میدان‌ها در محله قدیمی چهارباغ بوده است و در حاشیه این میدان حمام «قلی‌بیگ» و مسجد شاه قرار داشته و بزرگترین میدان در دوره تیموری بوده است.

     

    وی تصریح کرد: در انتهای مسیر پیاده‌راه، «کوشک هشت بهشت» قرار دارد که در زمان نادرشاه افشار بنا شده است. کاربری کوشک هشت بهشت در چهار باغ شیرین به عنوان مجموعه رستوران‌ها، کافی‌شاپ، کترینگ و سالن‌های چندمنظوره در نظر گرفته شده و در اطراف آن معماری ایرانی طراحی شده است.

     

    مدیر پروژه چهارباغ شیرین ادامه داد: در بخش شمالی پروژه چهار باغ مجموعه ورزشی چوگان میدان در نظر گرفته شده است که شامل۵۰۰۰ متر مربع مانژ سوارکاری، زمین‌های ورزشی روباز و حمام ایرانی می‌شود. حمام قلی‌بیگ که به حمام شاه نیز معروف است در حال حاضر نیز به موزه تبدیل شده و در پروژه چهار باغ نیز طراحی شده است، همچنین فضاهای مکمل مانند استخر، سونا، جکوزی و … در اطراف آن قرار دارد.

     

    وی گفت: پیاده‌راه سلامت بالغ بر ۲ کیلومتر طول دارد و در اطراف سایت، رینگ دوچرخه‌سواری به طول ۴ کیلومتر قرار گرفته و ورودی مجموعه نیز بر اساس دروازه‌های قدیمی مشهد طراحی شده است. معابر این مجموعه معابر کارآمد بوده و سعی داشته‌ایم در طراحی آن تمام خدمات ارائه شود، به شکلی که افراد ساکن در این مجموعه می‌توانند تمام نیازهای خود را داخل مجموعه تأمین کنند.

     

    مدیر پروژه چهارباغ شیرین اضافه کرد: همچنین تلاش کرده‌ایم مشکلات دسترسی، نگهداری باغ و حفاظت از مجموعه را کاهش دهیم به شکلی که باغ و منزل فرد در یک منطقه قرار داشته باشد. به این ترتیب دسترسی به نقاط شاخص شهر وجود دارد و جزء محدوده شهر و شهرداری منطقه هفت محسوب می‌شود، از این رو ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد و پروژه تکرارنشدنی محسوب می‌شود.

     

    شهابی به دسترسی های این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه در مکانی قرار گرفته است که با حداقل زمان ممکن امکان دسترسی به حرم مطهر رضوی و بزرگراه‌های مختلف فراهم است و ساکنان برای رسیدن به مقاصد تقریبا با هیچ گره ترافیکی مواجه نیستند.

     

    شهابی گفت: در راستای ملاحظات زیست محیطی این شهرک اولین شهرک خودپایای ایران خواهد بود که انرژی های آن از جمله برق با پنل های خورشیدی تامین می شود و فاضلاب بازچرخانی می‌شود.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *