×
×
جدیدترین‌‌ها

زنگنه:
چه طالبان سر کار باشد چه نباشد مرز ایران و افغانستان باید مرز همکاری باشد

  • کد نوشته: 17990
  • شهریور 6, 1400
  • یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: ایران بر اساس گرایش های قومی و مذهبی و سیاسی نباید خودش را به تعامل با بخشی از این کشور محدود کند. ایران می تواند با همه گرایش ها و احزاب کار کند و این هم به نفع آنها و هم ایران است.
    چه طالبان سر کار باشد چه نباشد مرز ایران و افغانستان باید مرز همکاری باشد

    به گزارش نخست نیوز ، صباح زنگنه  درباره ضرورت تشکیل “دولت فراگیر” در افغانستان که از سوی ایران نیز مورد حمایت و تاکید قرار گرفته است گفت: طالبان هم در این رابطه اعلام کرده است که آمادگی دارند یک دولت فراگیر تشکیل دهند. در عین حال چه طالبان این را بگوید چه نگوید، این یک خواسته عمومی در افغانستان است که بدون مشارکت همه، هر قومی که بخواهد انحصاری قدرت را در دست بگیرد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. از طرفی کشورهای دنیا و منطقه حتی در میان آمریکایی ها هم این سخن مطرح است و به عنوان علامت روشنی این خواسته بیان می شود.

    وی با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران در روزهای آتی با مثبت ارزیابی کردن این سفر گفت: از روز تاسیس دولت پاکستان، ایران حامی پاکستان بوده و خواهان آرامش و پیشرفت این کشور بوده و هست. ارتش و دولت این کشور و سازمان های اطلاعاتی آن باید درک واقع بینانه ای از شرایط داشته باشند. اگر تصورشان این است که با حاکمیت یک طرف در افغانستان سود می برند، این تصور اشتباهی است. باید به همکاری با همه کشورهای همسایه افغانستان بیندیشند. توسعه افغانستان و پاکستان از مسیر حذف بقیه کشورها نمی گذرد بلکه از طریق همکاری منطقه‌ای می توان موفق بود. به وعده های آمریکایی ها نباید دلخوش کنند و افغانستان را وجه المصالحه برخی از بلند پروازی های یک جناح در پاکستان قرار ندهند.

    زنگنه اظهار کرد: ایران می تواند به افغانستان کمک کند. پاکستان در 40سال گذشته متحمل فشارها و مشکلات زیادی از جانب افغانستان شده است اما باید واقع بینانه و به نفع ملت های منطقه همکاری را جدی بگیرند.

    این کارشناس مسایل بین الملل درباره مشارکت در بازسازی افغانستان در شرایط فعلی و دعوت از کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: مساله بازسازی افغانستان همیشه از مسایل مهم و کلیدی بوده است. موضوع انتقال گاز و انرژی، توسعه راه های حمل و نقل مکمل هم هستند و نباید آنها را به عنوان رقیب تلقی کرد. با شناخت کامل از ترکیب جمعیتی و توزیع جغرافیایی افغانستان، باید بگویم که توسعه افغانستان مدل های متنوعی نیاز دارد. به این معنا که شرق افغانستان به یک امکاناتی باید دسترسی داشته باشد و غرب آن به امکانات لجستیک و حمل و نقل و ارتباطات نیاز دارد یا مناطق کوهستانی پنجشیر و هزاره ها به مدلی از ارتباطات و توسعه خاص خود نیاز دارند. از این رو هر شکلی از نظام حکومتی که در افغانستان برقرار شود از مساله تامین انرژی بی نیاز نیست و باید برای آن فکری کرد.

    وی افزود: اگر قرار باشد مساله انرژی به استقرار حکومت موکول شود، شرایط را سخت و بحرانی می کند. افغانستان در کوتاه مدت و بلندمدت باید برای تامین انرژی بکوشد. ایران به خوبی می تواند نیاز انرژی این کشور را تامین کند، چه طالبان بر سر کار باشد چه نباشد مرز ایران و افغانستان باید مرز همکاری باشد. در بحث حمل و نقل امکاناتی که ایران می تواند در اختیار افغانستان قرار دهد، برای نیازهای فوری و روزمره این کشور کفایت می کند؛ از راه اهن تا بنادر و مسیرهای جاده ای. شرق افغانستان می تواند سریع‌تر از امکانات پاکستان و غرب و شمال غرب از امکانات ایران استفاده کند و این ارتباطات از قبل هم بوده و می توان به آنها سرعت و نظم بیشتری داد.

    زنگنه گفت: اولویت دادن به همکاری اقتصادی با افغانستان، چیزی که آمریکا نتوانست برای افغانستان به دست آورد را ایران و دیگر همسایگان این کشور می توانند به راحتی فراهم کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *