×
×
جدیدترین‌‌ها

رای اعتماد مجلس مطابق نیازهای جامعه
ابتکارات رییس‌جمهوری در انتخاب وزیران

  • کد نوشته: 17935
  • شهریور 5, 1400
  • نخست نیوز – از صبح شنبه(۳۰ مردادماه) کار بررسی وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی آغازشده است؛ رییس جمهوری در سخنانش در هنگام دفاع از کلیت کابینه پیشنهادی و نیز در پاسخ به دغدغه‌های نمایندگان، نکات مهمی را مطرح کرد؛ از توجه محورهای موردنظر رهبر معظم انقلاب تا لزوم تعهد به تحول‌خواهی، عدالت، جوان بودن […]

    نخست نیوز – از صبح شنبه(۳۰ مردادماه) کار بررسی وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی آغازشده است؛ رییس جمهوری در سخنانش در هنگام دفاع از کلیت کابینه پیشنهادی و نیز در پاسخ به دغدغه‌های نمایندگان، نکات مهمی را مطرح کرد؛ از توجه محورهای موردنظر رهبر معظم انقلاب تا لزوم تعهد به تحول‌خواهی، عدالت، جوان بودن وزیران، زنان و اقوام.

     

    دقت در این موارد و شاخص‌های مهمی که سید ابراهیم رییسی در سخنان خود بیان کرد، قابلیت مهمی برای تشخیص صلاحیت و کارآمدی وزیران خواهد بود.

     

    شاید مهمترین ویژگی کابینه پیشنهادی رییسی، بحث «تحول‌خواهی و عدالت» و همگامی این محور با شاخص‌های پیشرفت و تعالی باشد. رییس جمهوری در چند مورد از نطق خود در مجلس به موضوع عدالت و نقش ویژه آن در کنار پیشرفت و تحول در امور اشاره کرد؛ اشاره و تاکید رییسی به اینکه «تحول‌خواهی جز با تکیه‌بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد» در همین راستا قابل ارزیابی است.

     

    او همچنین محوریت عدالت و پیشرفت را کانون برنامه‌های دولت اعلام کرد که «برآیند آن ها رونق تولید داخلی، تعالی ایران اسلامی» را به همراه خواهد داشت. وی البته از «نقش و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی» نیز در این رابطه غفلت نکرد و با یادآوری این عامل مهم، چینش کابینه را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبیین کرد.

     

    رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه همه برنامه‌ها به‌گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق ۲ محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، تصریح کرد که عدالت‌محوری هم در «توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت» مدنظر دولت آتی است و نیز رویکرد عدالت‌محوری در «تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود».

     

    اما یکی از ابتکارات اعلامی رییس جمهوری در ذیل همین محور عدالت قابل بررسی است؛ همه می‌دانیم که در دولت‌های مختلف موضوع مرکزمحوری و بی‌توجهی یا کم‌توجهی به شهرها و مناطق پیرامونی یکی از چالش‌های مدیریت کشور بوده است؛ تاکید رییسی برای تعیین استاندار ویژه برای برخی استان‌ها دقیقا در راستای تمرکززدایی غیرضروری از مرکز و توجه ویژه به مسایل و مشکلات مناطق محروم است.

    از آن مهمتر، قرار است استانداران ویژه به صورت متناوب در جلسه‌های دولت حضور یابند و معضلات مناطق تحت مدیریت خود را در عالی‌ترین سطح اجرایی کشور به شکل حضوری و مداوم مطرح کنند؛ این رویکرد به طور قطع نویدبخش توجه ویژه به مناطق محروم و دورافتاده و بسترساز تحقق عدالت در دولت جدید خواهد بود.

     

    شاخص‌های موردنظر رییس‌جمهوری برای انتخاب و معرفی وزیران البته محورهای دیگری هم داشت که می‌توان به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فساد ستیزی و مردمی بودن اشاره کرد.

    تلاش دولت برای رعایت این ویژگی‌ها در عمل، در کنار ترکیب همزمان جوان‌گرایی و تجربه، از دیگر نکات مهمی است که در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است؛ همه می‌دانیم که مطالبه رهبری در سال‌های اخیر، تشکیل دولتی جوان و انقلابی منطبق با شعارهای اصیل انقلاب و کارآمد بوده است؛ نگاهی گذرا به گزینه‌های معرفی‌شده دولت، تلاش حداکثری رییس جمهوری را برای تحقق محورهای موردنظر رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد؛ چنانچه رییس‌جمهوری نیز به‌درستی اشاره کرد «شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند صرفا برای شنیدن نیست. تلاش این بوده که حتما این شاخص‌ها مدنظر و مورد توجه باشد».

     

    موضوع مهم دیگر، دوری از تعلقات نسبی و سببی و یا وابستگی‌های جناحی در انتخاب وزیران بوده است؛ در روزهای گذشته و با اعلام اسامی وزیران پیشنهادی، برخی سایت‌ها و منابع خبری، شبهاتی را درباره روابط فامیلی منتخبان رییس‌جمهوری و یا تعلق به حزب و جریانی خاص را مطرح کرده بودند؛ رییسی در سخنان خود در صحن علنی مجلس هرگونه رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه فردی، حزبی، جریانی در انتخاب و پیشنهاد وزیران را مطلقا رد کرد و گفت «بنده کسی نیستم که بخواهند با فشار فردی را برای معرفی به من تحمیل کنند و این مساله اصلا در روحیه من نیست. چون دیگران هم شناخت دارند، لذا این کار را نمی‌کنم».

     

    در همین راستا باید به یک ابتکار جدید رییس دولت سیزدهم در معرفی  و انتخاب وزیران اشاره کرد که تاکنون سابقه نداشته است؛ نفس اعلام فراخوان در یک وبسایت رسمی و تجمیع نظرها و پیشنهادهای مردمی، کارشناسان و دلسوزان کشور، روش منحصر به فردی است که در این دولت تجربه می‌شود؛ چنانچه رییسی هم اشاره کرد که مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت بسیار مفید و موثر بوده است و ازاین‌رو انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در تصمیم‌ها و آرای خود به آن توجه ویژه داشته باشند.

     

    توجه ویژه رییس‌جمهوری به قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود در انتخاب وزیران و همکاران وی نیز موضوع مهم دیگری بود که در سخنان رئیسی مطرح شد؛ رییس جمهوری به‌درستی از بازسازی اعتماد آسیب‌دیده از طریق عمل به وعده‌ها اشاره کرد و لازمه آن را استفاده از وزیرانی دانست که بیشترین هماهنگی را با آن برنامه‌ها و وعده‌ها داشته باشند؛ در این زمینه البته رییسی از تدوین «برنامه مفصلی» با عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم خبر داد که تا چند روز آینده معرفی خواهد شد.

     

    استفاده ویژه از ظرفیت‌های زنان و توجه به همه اقوام کشور نکته مهم دیگری بود که پارها از سوی رییس‌جمهوری بر آن تصریح شد؛ چه آنجا که گفت «استفاده از ظرفیت بانوان که نقش‌آفرینی آن‌ها برای دولت می‌تواند کارساز باشد و بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان وزرا و کابینه خلاصه نخواهد شد، بلکه استفاده از این ظرفیت در جای‌جای کشور به‌عنوان زنان نقش‌آفرین که تاکنون نقش داشتند، خواهد بود» و چه اشاره‌های مکرری که به استفاده از همه اقوام و گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی کشور داشت و ازجمله در پایان سخنان خود در مجلس تصریح کرد: «کردهای عزیز، عزیزان ما هستند و ما هم نسبت به کرد، لر، فارس و بلوچ و همه اقوام مسوولیت داریم».

     

    امید است با توجه به این نکات و محورهای موردنظر رییس‌جمهوری، کابینه‌ای کارآمد، قوی، هماهنگ و مردمی تشکیل شود و با بیشترین رای اعتماد مجلس شروع به کار کند.

     

     

     

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *