×
×
جدیدترین‌‌ها

رابرت مالی:
سرنوشت برجام با یک علامت سؤال بزرگ مواجه است!

  • کد نوشته: 17348
  • مرداد 29, 1400
  • فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در گفتگویی اختصاصی مدعی شد که در خصوص سرنوشت نهایی برجام و پیوستن واشنگتن به این توافق چندجانبه «یک علامت سؤال بزرگ وجود دارد».
    سرنوشت برجام با یک علامت سؤال بزرگ مواجه است!

    به گزارش نخست نیوز به نقل از پولیتیکو، «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه اختصاصی با «خبرنامه امنیت ملی» با ادعای عدم همکاری ایران در خصوص [پیوستن مجدد به] برجام گفت که پیوستن به یک توافق چندجانبه هسته‌ای «چیزی نیست که ما بتوانیم به طور کامل آن را کنترل کنیم».

    وی همچنین گفت که در برابر پیوستن مجدد واشنگتن و تهران به برجام و سرنوشت این توافق چندجانبه «یک علامت سؤال بزرگ وجود دارد».

    رابرت مالی با طفره رفتن از پاسخ به این پرسش که شانس ورود مجدد آمریکا به برجام را چند درصد تخمین می‌زند، گفت: «اگر درصد بدهم، به شما کمکی نخواهد کرد» و در تلاش برای انداختن بار مسئولیتِ پیشبرد گفتگوها برای احیای برجام بر دوش ایران افزود که در این میان «متغیرهای ناشناخته‌ای وجود دارند، در مورد اینکه ایرانی‌ها چه کارهایی انجام خواهند داد و چه کارهایی انجام نخواهند داد».

    این دیپلمات آمریکایی در ادامه گفت: «ما آماده هستیم تا گفتگوها را از سر بگیریم، گفتگوهایی که اگر فکر کنیم دستیابی به یک توافق را ممکن نمی‌سازد، انجام نخواهیم داد».

    این فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران اضافه کرد که در صورت عدم دستیابی تهران- واشنگتن به یک توافق ظرف ماه‌های آینده، تیم وی در حال آماده سازی برخی از سناریوهای احتمالی است. یکی از سناریوها آن است که واشنگتن و تهران یک توافق جداگانه و تمام و کمال را امضا کنند که با پارامترهایی متفاوت از توافق فعلی تنظیم شده است. سناریو دیگر [پیش بینی] مجموعه‌ای از تدابیر تنبیهی با همکاری متحدان اروپایی واشنگتن است، هرچند که رابرت مالی به طور مشخص به ماهیت این تدابیر اشاره‌ای نکرد.

    رابرت مالی در بخش دیگری از مصاحبه خود، دلایل تأخیر در پیوستن مجدد واشنگتن به برجام را «دو عامل معرفی کرد: یک عدم اعتماد میان تهران- واشنگتن در نتیجه کارزار فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» و دیگری گذار سیاسی در ایران».

    این در حالی است که «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک اظهارنظر پیرامون گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه اقدامات کاهشی و جبرانی تهران در چارچوب برجام و در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجامی، بویژه تروئیکای اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام صورت می‌گیرد، تأکید کر د: «بدیهی است مادامی که اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را صرفاً بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری می‌نماید».

    سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران در پایان، ضمن تأکید مجدد بر غیرنظامی و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: «در صورتی که سایر طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به صورت کامل و مؤثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی‌اش بر ضد مردم ایران را لغو نماید، کلیه اقدامات کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود».

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *