×
×
جدیدترین‌‌ها

مصرف مستمر بادام زمینی موجب تشدید رشد سرطان در بدن می‌شود

  • کد نوشته: 16396
  • مرداد 19, 1400
  • محققان دانشگاه لیورپول در انگلیس دریافتند بیماران سرطانی که به طور مستمر بادام زمینی مصرف می‌کنند در معرض افزایش خطر گسترش و رشد سرطان در بدن قرار دارند.
    مصرف مستمر بادام زمینی موجب تشدید رشد سرطان در بدن می‌شود

    به گزارش نخست نیوز به نقل از پایگاه خبری ساینس، بر اساس این تحقیقات، نوعی پروتئین متصل به کربوهیدرات موسوم به PNA که پس از مصرف بادام زمینی وارد جریان خون می‌شود با سلول‌های اندوتلیال دیواره رگ‌ها تعامل کرده و میزان تولید سایتوکین را در بدن افزایش می‌دهد.

    سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب هستند که توسط سلول‌های مختلف تولید شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارند.

    افزایش برخی از این سایتوکین‌ها از جمله IL-۶ و MCP-۱ که موجب متاستاز سرطان می‌شوند، باعث تولید مولکول‌های چسبنده توسط سلول‌ها شده و افزایش میزان این مولکول‌های چسبنده احتمال گردش سلول‌های سرطانی توسط جریان خون را افزایش می‌دهد و به این شکل سرطان در کل بدن گسترش می‌یابد.
    محققان در تلاش هستند تا اثرگذاری مواد غذایی دیگر بر گسترش سرطان را مورد بررسی قرار دهند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Carcinogenesis منتشر شده است.

    بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از هر ۶ مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.

    سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی و غیر قابل کنترل سلول‌ها در اندام مختلف بدن شکل می‌گیرد. گاهی این سلول‌ها از مرزهای معمول خود فراتر می‌روند و در اندام‌های دیگر گسترش می‌یابند. این فرآیند متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ‌و میر ناشی از سرطان است.

    آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان
    – سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است.
    – درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر ۶ مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.
    -سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ و کبد شایع‌ترین انواع سرطان در مردان و سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید، شایع‌ترین در زنان هستند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *