×
×
جدیدترین‌‌ها

خشونت با واقعیت افغانستان و شرایط منطقه‌ سازگار نیست

  • کد نوشته: 15395
  • مرداد 9, 1400
  • عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد، گفت: هیچ گروهی نمی‌تواند با خشونت و حمله نظامی این کشور را تصرف کند این با واقعیت افغانستان و شرایط منطقه‌ای سازگار نیست.
    خشونت با واقعیت افغانستان و شرایط منطقه‌ سازگار نیست

    به گزارش نخست نیوز، «ابوالفضل عمویی»در توضیح تحولات سیاسی افغانستان گفت:ریشه مشکلات فعلی افغانستان به اقدامات آمریکا در این کشور بر می‌گردد. آمریکایی‌ها بدون مبنا وارد افغانستان شده‌اند وبا حضور بیست ساله خود در این کشور هیچ کمکی به تشکیل دولت مدرن و تقویت زیر ساخت‌ها نکرده‌اند و نهایتا با کمترین دستاورد خاک افغانستان را ترک کردند.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خروج آمریکا از افغانستان را غیر مسوولانه خواند و عنوان کرد: آمریکایی‌ها سعی کردند هزینه‌ای خود را از طریق این خروج کم کنند و تهدیدهای نظامی علیه خود را محدود کنند، البته نحوه  این خروج می‌تواند چالش‌های را برای همسایگان این کشور و ملت افغانستان ایجاد کند.

    عمویی، مهمترین راهکار برای خروج از بحران افغانستان را ایجاد دولت وحدت ملی عنوان کرد و گفت: تشکیل دولت با حضور همه اقوام و مذاهب از طریق گفت و گوهای سیاسی تنها راه حل بحران افغانستان است.

    وی افزود: مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و هیچ گروهی نمی‌تواند با خشونت و حمله نظامی این کشور را تصرف کند این با واقعیت افغانستان و شرایط منطقه‌ای سازگار نیست.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدامات طالبان و تصرف بخش زیادی از خاک افغانستان از سوی این گروه خاطرنشان کرد: طالبان همه مردم افغانستان نیستند از این جهت انتظار می‌رود که حقوق همه اقوام و مذاهب در این کشور را به رسمیت بشناسند.

    عمویی، امنیت مرزهای کشورمان را خواسته اساسی عنوان کرد و گفت: امنیت افغانستان بر امنیت ایران تاثیر می‌گذارد و ایران نمی‌تواند نسبت به مسائل افغانستان بی‌توجه باشد. انتظار می‌رود گروه‌های افغان کنار هم بتوانند گفت و گوهای سیاسی فراگیری را تشکیل دهند که منجر به تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور شود.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه هرگونه ناآرامی در افغانستان اثر منفی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی می‌گذارد، تاکید کرد: تشدید جنگ داخلی در افغانستان می‌تواند منجر سرازیر شدن سیل مهاجران به کشورمان شود.

    عمویی یادآور شد: جمهوری اسلامی تمایل زیادی برای توسعه صلح و ثبات در افغانستان دارد و مخالف هر نوع درگیری در این کشور است و انتظار از گروههای مختلف افغان این است که برای حل مساله افغانستان دور یک میز جمع شوند.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران با همه گروه‌ها درگیر در افغانستان ارتباط دارد، گفت: فرصت بی نظیری از جهت ارتباطات ایران با گروههای افغان وجود دارد باید از آن استفاده کنیم. البته یک دور گفت و گوهای بین دولت افغانستان، طالبان و گروههای مختلف در تهران برگزار شده و جلسه آتی به زودی برگزار می‌شود.

    وی افزود: مردم افغانستان و جریان‌های دخیل و بانفوذ شرایط این کشور را درک کنند و بدانند که جنگ داخلی در این کشور به نفع هیچ کس نیست.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *