×
×
جدیدترین‌‌ها

جزییات رشد ظرفیت‌ تولید محصولات صنعتی در ۸ سال گذشته

  • کد نوشته: 15294
  • مرداد 8, 1400
  • مطابق آمارهای معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هشت سال گذشته (ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹) شاهد رشد ظرفیت‌ تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی بودیم که نقش به‌سزایی در توسعه صنعتی و معدنی کشور داشتند.
    جزییات رشد ظرفیت‌ تولید محصولات صنعتی در ۸ سال گذشته

    به گزارش نخست نیوز، نگاهی به ظرفیت‌سازی انجام شده در هشت سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم حاکی از ظرفیت ۳۹.۹ میلیون تنی تولید فولاد خام (رشد ۷۷.۳ درصدی نسبت به سال ۹۲)، ۵۶.۵ میلیون تنی تولید محصولات فولادی (رشد ۸۳.۴ درصدی)، ۶۲۷ هزار تنی شمش آلومینیوم (رشد ۳۷.۲ درصدی)، چهار میلیون و پنج هزار تنی کنسانتره زغال‌سنگ (رشد ۶۵.۲ درصدی)، ۵۱۲ هزار تنی مس کاتد (رشد ۹۶.۹ درصدی) و ۸۸ میلیون تنی سیمان (رشد ۱۳.۷ درصدی) دارد.

    این ظرفیت در تولید خودروی سواری با رشد ۴۲.۱ درصدی به ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار دستگاه، تولید لاستیک خودرو با رشد ۵۳.۸ درصدی به ۴۸۹.۵ هزار تن، تولیدات پتروشیمی با رشد ۴۶.۶ درصدی به ۸۵ میلیون تن، روغن‌نباتی با رشد ۲۰.۴ درصدی به چهار میلیون و ۳۶۴ هزار تن، دارو با رشد ۴۲.۶ درصدی به ۶۷ میلیارد عدد و پودر شوینده با رشد ۴۲.۶ درصدی به ۲ میلیون تن رسید.

    در مدت هشت ساله یاد شده صادرات وزنی فولاد خام با ثبت رشد چشمگیر سه‌هزار و ۳۹۶ درصدی، از ۱۸۶.۳ هزار تن در سال ۹۲ به ۶ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در پایان سال ۹۹ رسید.

    همچنین ارزش دلاری این صادرات نیز با ثبت رشد ۲‌هزار و ۸۸ درصدی، از ۱۲۱ میلیون دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۲ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در پایان سال ۹۹ رسید.

    یخچال و فریزر، شاگرد اول رشد تولید

    در مقایسه سال ابتدایی و سال ماقبل پایانی دولت، بیشترین رشد تولید در بین محصولات منتخب صنعتی و معدنی به یخچال و فریزر با ۱۱۰ درصد رسید.

    پس از آن فولاد خام با ۸۱ درصد، کاتد مس با ۵۴ درصد، محصولات فولادی با ۵۲ درصد، شمش آلومینیوم با ۵۱ درصد، کاشی و سرامیک با ۴۹ درصد، ماشین لباس‌شویی با ۴۸ درصد، داروی انسانی با ۴۶ درصد، انواع خودروی سواری با ۴۵ درصد، محصولات پتروشیمی با ۴۲ درصد و لاستیک خودرو با ۲۸ درصد، در رتبه‌های بعدی بیشترین رشد تولید در سال ۹۹ در هم‌سنجی با سال ۹۲ قرار گرفتند.

    رشد صدور مجوهای صنعتی

    سال گذشته (۱۳۹۹) در مقایسه با سال ۱۳۹۲ تعداد جواز تاسیس صنعتی صادره رشد ۱۱۸ درصدی، سرمایه‌گذاری در آنها رشد ۴۱۶ درصدی و میزان اشتغال‌زایی آنها افزایش ۹۱ درصدی داشته است.

    در مقایسه، پروانه‌های بهره‌بردای صنعتی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ از نظر تعداد با رشد ۶۸ درصدی، از نظر سرمایه‌گذاری با رشد یک‌هزار و ۳۴۲ درصدی و از نظر اشتغال با رشد ۷۹ درصدی همراه بوده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *