×
×
جدیدترین‌‌ها

مطالعات نشان می دهد؛
استاتین ها خطر سرطان را در بیماران نارسایی قلبی کاهش می دهد

  • کد نوشته: 11996
  • تیر 6, 1400
  • بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی از داروی کاهنده کلسترول موسوم به استاتین استفاده می کنند و تحقیقات جدید حاکی از آن است که این قرص ها احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهند.
    استاتین ها خطر سرطان را در بیماران نارسایی قلبی کاهش می دهد

    به گزارش نخست نیوز به نقل از مدیسن نت، محققان دانشگاه هنگ گنگ داده‌های بیش از ۸۷۰۰۰ نفر در هنگ کنگ را که سابقه سرطان نداشتند و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بستری بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

    این افراد تا زمانیکه مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند، فوت کردند یا تا پایان سال ۲۰۱۸ تحت نظر بودند.

    بر اساس نتایج حاصله، در طی چهار سال پیگیری شرکت کنندگان، به طور متوسط مصرف کنندگان استاتین ۱۶٪ کمتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان بودند.

    در مجموع ۴.۴٪ از بیماران بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند، اما این میزان در بین کسانی که استاتین مصرف می‌کردند کمتر بود.

    دکتر «کای-هانگ ییو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ده سال پس از شروع مصرف استاتین ها، مرگ و میر ناشی از سرطان در بیماران نارسایی قلبی که استاتین مصرف می‌کردند ۳.۸٪ و در بین افراد غیرمصرف کننده ۵.۲٪ بود؛ از اینرو کاهش ریسک مطلق مرگ ۱.۴٪ بود.»

    به نظر می‌رسد این مزیت با طول مدت بیشتر مصرف استاتین، افزایش می‌یابد.

    ییو خاطرنشان کرد: «کاهش خطر مطلق ابتلاء به سرطان پس از شش سال مصرف استاتین ها در مقایسه با افرادی که فقط بین سه ماه تا دو سال استاتین دریافت کرده بودند، ۲۲٪ کمتر بود.»

    در مجموع، میزان مرگ و میر به هر علتی در طی ۱۰ سال پیگیری ۶۰.۵٪ در بین مصرف کنندگان استاتین و ۷۸.۸٪ در بین مصرف کنندگان غیراستاتین بود. به گفته محققان، این بدان معناست که استفاده از استاتین با ۳۸٪ کاهش خطر مرگ به هر علتی همراه است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *