×
×
جدیدترین‌‌ها

بارش های تهران ۳۶ درصد کاهش یافت

  • کد نوشته: 11447
  • خرداد 30, 1400
  • یک مقام مسئول گفت: از ابتدای سال جاری آبی تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ میزان بارش های استان تهران ۲۹۱ میلیمتر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۶ درصدی نشان می دهد.
    بارش های تهران ۳۶ درصد کاهش یافت

    محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت و گو با نخست نیوز ، با اعلام اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ میزان بارش‌های استان تهران ۲۹۱ میلیمتر بوده گفت: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در استان تهران ۴۵۷ میلیمتر بوده است که این میزان در مقایسه با بارندگی سال آبی جاری کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به این شرایط بی شک اثر کاهشی بر روند ورودی آب به مخازن سدهای تهران بسیار مشهود است.

    وی افزود: میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج گانه تهران تا تاریخ یاد شده یک هزار و ۱۵۹ میلیون متر مکعب بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته ورودی آب به دریاچه سدهای تهران یک هزار و ۸۵۳ میلیون متر مکعب بوده است که مقایسه‌ها نشان از کاهش ۳۷ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای تأمین کننده آب شرب تهران در سال جاری آبی دارد.

    به گفته این مقام مسئول، شرایط ورودی آب به سدهای تهران با توجه به پایان فصل آبگیری و نزدیک شدن به فصل تابستان حاکی از بروز شرایط حاد خشکسالی است به نحوی که در خرداد ماه امسال میزان ورودی آب به سدهای تهران ۱۳۱ میلیون متر مکعب بود، این در حالی است که همین میزان در خردادماه سال گذشته ۴۲۴ میلیون متر مکعب ثبت شده است که مقایسه این حجم آب ورودی به سدهای تهران کاهش ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد.

    شهریاری حجم ذخیره فعلی آب در سدهای پنج گانه تهران را ۷۸۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: این حجم ذخیره آب در روز مشابه سال گذشته یک هزار و ۱۳۹ میلیون متر مکعب بوده که نشان دهنده کاهش ۳۵۱ میلیون متر مکعبی ذخیره آب سدهای تحت پوشش شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به سال گذشته است.

    مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی به تفکیک درباره حجم ذخیره آب سدهای پنج گانه تهران توضیح داد: در حال حاضر میزان ذخیره آب سد امیرکبیر ۱۸۱، سد لتیان ۶۱، سد لار ۱۵۱، سد طالقان ۲۹۱ و سد ماملو ۱۰۴ میلیون متر مکعب است.

    شهریاری در خصوص نقش نیروگاه‌های برقآبی تحت پوشش شرکت آب منطقه‌ای تهران و میزان انرژی برقآبی تولید شده از ابتدای فروردین تا ۲۸ خرداد ماه سال جاری، ادامه داد: در این مدت بیش از ۹۹ هزار مگاوات ساعت تولید انرژی برقآبی داشتیم که این میزان تولید در مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸۰ هزار مگاوات ساعت بوده و به شبکه سراسری برق تحویل داده ایم که مقایسه این دو میزان نشان از کاهش ۴۵ درصدی حجم تولید برق نسبت به سال گذشته دارد که این میزان کاهش ناشی از وضعیت نامناسب منابع آبی سدها است.

    وی با اشاره به میزان تولید روزانه برق از محل نیروگاه‌های برق آبی تهران افزود: در حال حاضر با برنامه ریزی منابع و مصارف آب سدها و اتخاذ برخی تمهیدات و در جهت کمک به شبکه برق سراسری و همچنین ایجاد حاشیه امن جهت تأمین آب شرب، تولید برق از نیروگاه‌های برقآبی تحت پوشش را به ۲۰۲۰ مگاوات ساعت رسانده ایم که در مقایسه با تولید ۲۸۹۰ مگاوات ساعت روز مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

    این مقام مسئول در پایان گفت: الگوهای بارشی در سراسر کشور و همچنین استان تهران نشان دهنده بروز شرایط خشکسالی بوده و برای آنکه بتوانیم تأمین آب شرب مطمئن و پایدار داشته باشیم نیازمند همراهی و همکاری ویژه همشهریان در مدیریت و مصرف بهینه آب هستیم چرا که با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور و ضرورت رعایت بیش از پیش مباحث بهداشتی طبیعتاً این امر بر افزایش میزان مصرف آب اثر گذاشته و با توجه به در پیش رو بودن فصل تابستان و روزهای اوج گرما از هموطنان خواهشمندیم با صرفه جویی و رعایت الگوهای مصرف آب، ما را در تأمین آب شرب مطمئن و پایدار در عبور از پیک مصرف تابستان کمک و همراهی کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *