×
×
جدیدترین‌‌ها

رییسی در جمع اهالی فرهنگ و هنر:
اقتصاد فرهنگ فعال شود

  • کد نوشته: 10883
  • خرداد 25, 1400
  • نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید اقتصاد هنر را فعال کنیم و فعال شدن این حوزه در زمینه اشتغال‌زایی بسیار اثرگذار است.
    اقتصاد فرهنگ فعال شود

    به گزارش نخست نیوز، سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شبانگاه دوشنبه در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر که در مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد ضمن تبریک ولادت با سعادت فاطمه معصومه و دهه کرامت، اظهار داشت: جلسه بسیار خوبی بود و نکات بسیار ارزشمندی مطرح شد. نکات از دل برخواست و حتماً ان شاءالله بر دل نشیند. پیشنهادات خوب و قابل توجهی بیان شد.

    رییسی عنوان کرد: به اعتقاد من این پیشنهادها می‌تواند منشأ تصمیم سازی و تصمیم‌گیری جدی در دولت باشد. حمایت نباید لفظی باشد و در عمل باید کمیسیونِ‌کاری در نظر گرفته شود. اینکه بدون حضور جمع فرهیخته و بدون شنیدن دیدگاه‌های خودشان برایشان تصمیم گرفته شود، درست نیست.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقد هستیم نظریه نظریه پردازان و صاحبان فن و اساتید دانشگاه و حاضرین در میدان، بدون نظر فرهیختگان، قابل نقد است. به یاد دارم در آستان قدس، جلوه‌های خوشنویسی در جای جای آستان وجود داشت. در آن مقطع از خوشنویسان خواستیم تا بهترین خط و بهترین تذهیب کاری و هنر نگاشته شود.

    رییسی تصریح کرد: حمایت از اهالی فرهنگ و هنر حمایت حقوقی، مالی و میدان دادن به ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان است‌، هر کجا به جوانان میدان دادیم جلوه‌هایی که خلق کردند ارزشمند بود.

    وی ادامه داد: مقام معظم رهبری پشتیبان اهالی فرهنگ و هنر هستند اما جایگاه ایشان ارشادی است و جایگاه توصیه‌ای نیست و رسیدگی بر عهده مجریان و دولت است‌. اگر اجرا نشود ناامیدی ایجاد خواهد شد. این مسأله در همه حوزه‌ها وجود دارد.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه حمایت از اهالی فرهنگ و هنر بسیار اهمیت دارد، گفت: اجرای عدالت، مبارزه با فساد و بسیاری از مفاهیم اگر به حوزه هنر بیاید می‌تواند در ذهن‌ها ماندگار شود. سخنرانی راحت انجام می‌شود اما قرار است مردم شیرینی عدالت را بچشند.

    رییسی بیان کرد: آقا فرمودند ما در اجرای عدالت عقب هستیم. در اجرای عدالت نباید حتی فرهنگ و هنر خالی باشد. نظارت پذیری ارزش و نظارت‌گریزی ضد ارزش است. کم کاری ضد ارزش و توجه به کار مردم ارزش است. اگر این مفاهیم به بخش‌ها منتقل شود، فرهنگ و هنر امیدوار کننده جامعه خواهد بود نه مأیوس کننده.

    وی با بیان اینکه امید و اعتماد مردم آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: این رسالت همه ما است و همه ما مأموریت سترگی داریم و آن این است که باید تحول ایجاد کنیم. امام تحول آفرین تحول ایجاد کرد و سربازانی به میدان آمدند که تحول آفرین بودند. مردم باید تحول را در دولت و سفره خود احساس کنند و اگر احساس نکنند می‌گویند وعده‌ای داده شد و این امر ناامیدی‌ها را افزون خواهد کرد.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: عرصه فرهنگ و هنر عرصه مجاهدت است و همه ما باید احساس مسئولیت جدی داشته باشیم که آقایان و بانوان و نظریه پردازان اقتصاد و … همه در آن نقش دارند. باید ارتقای اساتید را تا جایی ادامه دهیم که دانشگاه و بازار و صنعت با هم ارتقا پیدا کنند.

    رییسی تاکید کرد: هرچه دغدغه مردم است می‌تواند ضمن هنر مطرح و دغدغه همه شود. هنرمندان، یک جریان پیشتاز و رصد کننده وضع جامعه هستند. روشنفکران و منور الفکرها کسانی هستند که باید پیش و بیش از دیگران متوجه شوند و ذهن‌ها را بیدار کنند. هنرمند زودتر تهدیدهای جامعه را می‌فهمد و هشدار می‌دهد و با شعر و نثر و آثار خود جامعه را از خواب ماندن نجات می‌دهد.

    وی افزود: اگر چهار نفر خوب پول در می‌آورند همه فکر می‌کنند بقیه هم مانند آنها هستند اما به عنوان یک مطلع عرض می‌کنم، برخی از دوستان در اداره روزمره زندگی خود با مشکل روبرو هستند که باید حل شود. این نشست‌ها آغاز است نه انجام. کسی که متولی این مجموعه می‌شود باید کار را با شما دنبال کند.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستان پیشنهاد رابط دولت دادند، اما ساز و کار دولت تعریف شده است و این ساز و کار باید در خدمت همین مقوله قرار گیرد و نیازی به تشکیل ساز و کار جدید نیست.

    رییسی در رابطه با انتقادات پیرامون حوزه نشر و کاغذ اظهار کرد: در جلسه‌ای که دنبال شد گفتند همه چیز مانند نیروی انسانی، مواد اولیه و … در کشور وجود دارد اما نمی دانم مافیایی در کشور وجود دارد که اجازه پیشرفت را نمی‌دهد یا چیز دیگری است. با قیمت کتاب، تهیه آن برای خانواده‌های متوسط و زیر متوسط کار راحتی نیست.

    وی افزود: باید کتاب را ارزان کنیم و ارزان کردن به حرف نیست. ما باید اقتصاد هنر را فعال کنیم و فعال شدن این حوزه در زمینه اشتغال زایی بسیار اثر گذار است. با کمک کارشناسان فرهنگی می‌توانیم کالاهای بسیار دلنشینی تولید کنیم که می‌تواند علاوه بر ایران برای خارج از کشور هم جلوه داشته باشد. اگر اقتصاد هنر فعال شود، دیگر هنرمند به ما محتاج نخواهد بود و به نظر من زمینه‌های آن و فکر بالنده آن در کشور وجود دارد و باید اینها را با هم پیوند داد تا اتفاق مبارکی صورت گیرد.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: موسیقی و هنر باید انسان ساز شود. ویرایش اینها باید کار ایجابی صورت گیرد و از سلیقه‌های فردی باید کم و اجتناب کرد.

    رییسی با تاکید بر اینکه بنا داریم اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت در لایه‌های مختلف افرادی را انتخاب کنیم که عدالت طلب باشند، گفت: برای آن شاخص‌های قابل اندازه گیری تعریف خواهیم کرد که از ابراز سلیقه فردی جلوگیری شود و قابل رصد باشد. در برخی حوزه‌ها خوب کار شده است و به برکت امام و شهدا برخی مفاهیم پایه‌گذاری شد اما در بخش‌هایی عقب ماندگی داریم.

    وی افزود: مانند عقب ماندگی در اشتغال و مسکن که با حضور همه جبران می‌شوند. اندیشه‌های بلند و قلم موثر شما مسیر را باز خواهند کرد. از مایوس‌ها باید بخواهیم در میدان حضور پیدا کنند تا اعتماد لطمه دیدن آنها بهبود یابد که البته قطعاً کار سختی است.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان بیان کرد: دولت باید هدایت، حمایت و نظارت را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد. اهالی فرهنگ و هنر قشر صاحب فکر و قلم و هنر هستند و دولت می‌تواند ناظر و حامی خوبی برای آنها باشد. خواهش من این است که قلم فرسایی کنید و ما را از دیدگاه‌های خود مطلع کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *