×
×
جدیدترین‌‌ها

مواد تصفیه آب استخر کدامند؟

  • کد نوشته: 108148
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳
  • هیچ چیز به اندازه یک شنای درجه یک در استخری تمیز و شفاف، حال آدمی را جا نمی‌آورد. ما به استخر می‌رویم تا علاوه بر ورزش، روحیه خود را تقویت کنیم و ساعتی را به شادی بگذرانیم اما در صورتیکه آب استخر کثیف و غیربهداشتی باشد، قطعاً تمام لذت شنا برای ما زهر خواهد شد. به همین دلیل است که مواد تصفیه آب استخر، بخش مهمی از روتین مراقبت از استخرهای عمومی و خصوصی محسوب می‌شوند.
    مواد تصفیه آب استخر کدامند؟

    در این مقاله تصمیم داریم به معرفی برخی از مهمترین مواد تصفیه آب استخر بپردازیم و بگوییم که هرکدام چه کارکردی در راستای بهداشت آب استخر دارند. اگر از آن دسته ورزشکارانی هستید که سلامت و بهداشت آب برایتان مهم است، توصیه می‌کنیم به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

    اهمیت تصفیه آب استخر و حفظ بهداشت آن

    قبل از اینکه به سراغ معرفی مواد تصفیه آب استخر برویم، باید بدانیم که چرا حفظ بهداشت آب تا به این حد اهمیت دارد. استخر مکانی عمومیست که مورد استفاده جمعیت بزرگی از افراد قرار می‌گیرد. نمی‌توان تضمین کرد که تمام این افراد بهداشت را رعایت می‌کنند یا اصلاً به هیچگونه بیماری پوستی و…مبتلا نیستند. به همین دلیل، تنها راهی که باقی می‌ماند، تصفیه آب با مواد گندزدا و بهداشتی است.

    بسته به کارکرد استخر، تصفیه آب در دوره‌های زمانی مختلف صورت می‌گیرد. دقت داشته باشید که اگر بلیط یک استخر خیلی ارزان‌تر از عرف است، احتمال دارد که بهداشت آن رعایت نمی‌شود و گندزدایی آن در بازه‌های طولانی صورت می‌گیرد.

    انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب استخر

    گفتیم که افراد مختلفی به استخرهای عمومی و خصوصی مراجعه می‌کنند و طبیعتاً این مسئله، آب استخر را مستعد پرورش انواع باکتری‌ها، ذرات معلق، مواد آلی و حتی ویروس می‌سازد. همین موارد باعث می‌شود که کیفیت آب استخر بعد از مدتی کاهش یافته و مشکلات بهداشتی برای ورزشکاران ایجاد کند. به همین دلیل است که از مواد شیمیایی مختلفی در جهت تصفیه آب استخر استفاده می‌شود.

    بیشتر این مواد شیمیایی برای سالم‌سازی آب و حفظ شفافیت آن به کار می‌روند اما سوال اینجاست که این مواد شیمیایی شامل چه مواردی هستند؟ در ادامه به معرفی برخی از مواد پرداخته‌ایم:

    کلر و ترکیبات کلردار: ضدعفونی کننده اصلی

    هرکسی که برای یک بار در زندگی خود به استخر رفته باشد، با طعم و بوی کلر به خوبی آشناست؛ چرا که کلر و ترکیباتی که حاوی این ماده هستند، اصلی‌ترین گندزدای آب استخر و ضدعفونی کننده آن می‌باشند.

    دو تا از بهترین ترکیبات کلردار که جهت تصفیه آب استخر به کار می‌آیند، هیپوکلریت سدیم و هیپوکلریت کلسیم هستند که خواص ضدعفونی کننده بسیار قدرتمندی دارند و می‌توانند بیشتر باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر ریزموجودات آب استخر را از بین ببرند.

    نکته جالب توجهی که در مورد کلر وجود دارد، این است که وقتی به آب اضافه می‌شود به هیپوکلروس اسید تبدیل می‌شود که ماده‌ای عالی برای گندزدایی آب و نابودی آلودگی‌های بیولوژیکی است.

    یکی از بزرگترین مشکلات استخرها این است که استعداد زیادی برای رشد جلبک دارند و با اندکی عدم رسیدگی، خیلی زود دچار این معضل می‌شوند. بسیاری از کسانی که در ویلای خود استخر دارند و دیر به دیر به آن رسیدگی می‌کنند، مشکل ایجاد جلبک در کف استخر را با گوشت و پوست خود تجربه کرده‌اند.

    اضافه کردن ترکیبات کلر به آب استخر می‌تواند جلوی این مشکل را بگیرد اما نباید در مصرف کلر زیاده‌روی کرد. تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از استخر دچار سوزش چشم و خارش پوست شوید؟ دلیل اصلی این موضوع، استفاده بیش از حد ترکیبات کلردار است. بنابراین دقت داشته باشید که سطح کلر آب استخر را در حد معقولی نگه دارید که این مشکلات پیش نیایند.

    تمام استخرها به طور دائم، اندازه کلر آب را می‌سنجند و مطمئن می‌شوند که علاوه بر حفظ کیفیت آب، عوارض جانبی برای مصرف کنندگان به وجود نمی‌آورد.

    تنظیم کننده pH: حفظ تعادل اسیدی و بازی آب

    علاوه بر کیفیت آب استخر از لحاظ بهداشت، باید سطح pH آن نیز بررسی شود. این عدد، میزان اسیدی یا بازی بودن آب را مشخص می‌کند که طبیعتاً ارتباط مستقیمی با سلامت بدن انسان دارد. آب استخر نیز باید در محدوده pH آب آشامیدنی باشد و سطح آن باید بین 7.2 الی 7.8 باشد. در این سطح است که حتی مواد دیگری مثل کلر نیز عملکرد بهتری خواهند داشت.

    آبی که بیش از حد اسیدی باشد، خیلی راحت تجهیزات استخر از جمله کاشی‌های کف، پله‌های آهنی و…را خراب می‌کند و زودتر آن‌ها را مستهلک می‌سازد. علاوه بر این، وقتی که شناگران در چنین آبی شنا می‌کنند، بعد از مدتی دچار قرمزی چشم و التهاب پوست خواهند شد.

    آبی که سطح pH آن بیش از 7.8 است و سطح بازی آن بالا باشد نیز، قطعا برای آب استخر مناسب نیست؛ چرا که منجر به کاهش کارایی کلر خواهد شد و حتی آب استخر را رسوب دار کند.

    یکی از مهم‌ترین تنظیم کننده‌های pH، ماده‌ای شیمیایی به نام بی کربنات سدیم است که منجر به افزایش سطح pH می‌شود. اگر به دنبال کاهش این سطح هستید نیز باید از اسیدهای ضعیفی مثل اسید موریاتیک استفاده کنید.

    منعقد کننده ها: حذف ذرات معلق و کدورت آب

    حتما شما هم متوجه شده‌اید که آب برخی استخرها کدر و غیرشفاف است و به نظر می‌آید که ذرات معلق زیادی در آن وجود دارند. اگر با چنین وضعیتی روبه‌رو شدید، مطمئن باشید که از منعقدکننده‌هایی مثل پلی آلومینیوم کلراید(PAC) به اندازه کافی استفاده نشده است.

    وقتی که ذرات معلق آب استخر زیاد باشند، بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها و آلودگی‌های بیولوژیکی خواهد بود. از ظاهر غیرزیبا و کثیف آب نیز می‌گذریم. اینجاست که پای منعقدکننده‌ها وسط می‌آید. پلی آلومینیوم کلراید با ذرات معلق و کوچک واکنش نشان داده و آن‌ها را با یکدیگر جمع می‌کند. به این ترتیب، ذرات بزرگتری شکل می‌گیرند که به راحتی توسط فیلترهای استخر، جدا می‌گردند.

    در روند تصفیه آب استخر، هیچ ماده‌ای بیش از پلی آلومینیوم کلراید به کار نمی‌آید. علاوه بر این، باعث می‌شود که رنگ آب استخر شفاف شده و تمیز به نظر بیاید.

    سخن آخر

    مواد تصفیه آب استخر به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در این مطلب سعی کردیم به هریک از آن‌ها اشاره کنیم. کلر و ترکیباتی که حاوی این ماده هستند، به خوبی در رفع آلودگی‌ها عمل می‌کنند اما نباید مواد تثبیت کننده سطح pH و منعقدکننده‌ها را دست کم گرفت؛ چرا که در نهایت تمام این فاکتورها در کیفیت آب استخر موثر خواهند بود.

    شناگران برای گذراندن ساعتی لذتبخش به استخر مراجعه می‌کنند و عدم رعایت بهداشت آب آن، می‌تواند کاملاً آن‌ها را نااُمید کند. بنابراین نکاتی که در این مطلب ذکر شد، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *