×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
موسیقی مقامی خراسان، ریشه در تاریخ و فرهنگ این استان دارد

  • کد نوشته: 3062
  • فروردین 19, 1400
  • مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: موسیقی مقامی در خراسان، ریشه در تاریخ و هویت این استان دارد.

    موسیقی مقامی خراسان، ریشه در تاریخ و فرهنگ این استان دارد

    به گزارش نخست نیوز، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: موسیقی مقامی در خراسان، ریشه در تاریخ و هویت این استان دارد.
    جعفر مروارید در دیدار با هنرمندان موسیقی مقامی شهرستان خوشاب افزود: قوشمه و سرنا، یک نوع سبک زندگی است، موسیقی که بر اساس نیاز زندگی، طبیعت و احساسی که روح زندگی به انسان می دهد، پدید آمده است.
    وی افزود: موسیقی اصیل، اصالتش از زندگی، تاریخ و سنت های کهن گرفته شده است، اما باعث تاسف است که این امتداد و تاثیر گذاریش، همراه با آن نیت خالص، اندیشه و عقیده ای که اساتید این رشته نسل به نسل منتقل کرده اند، مورد حمایت لازم قرار نگرفته است.
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در این جلسه، تاکید کرد: پژوهش و آمار جامع از هنرمندان این رشته، سند فرهنگی- هنری، برای ادامه این مسیر خواهد بود.
    وی افزود: در این زمان که کشور گرفتار بیماری کرونا شده است و امکان اجراهای زنده نیست، باید به سمت اجراهای مجازی رفت و زمینه اجراهای مجازی این هنرمندان ایجاد شود.
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اهدای هنرکارت به 5 نفر از اهالی موسیقی این روستا گفت: باید موارد حمایتی برای تمامی این هنرمندان پیگیری شود و ما سعی خواهیم کرد درجه هنری و اهدای هنر کارت برای تمام اساتید موسیقی این منطقه تحقق پیدا کند.
    در این دیدار حسین یزدان پناه، سرپرست نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوشاب گفت:روستای عادل آباد در شهرستان خوشاب، روستایی با 200 خانوار است که کلیه این روستا، هنرمند و نوازنده موسیقی هستند. این روستا که از کردهای کرمانج شمال خراسان هستند و به این منطقه کوچ کرده اند از گذشته تا حال به نوازندگی اشتغال دارند، ما سعی کردیم ساماندهی در امور این هنرمندان انجام شود و تاکنون 40 نفر از این هنرمندان در صندوق اعتباری هنر ثبت نام کرده اند، معرفی این هنرمندان و موسیقی اصیل این منطقه از برنامه هایی است که در دستور کار این نمایندگی قرار گرفته است.
    در این دیدار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از سلطان محمد عاشق، محمود محمودی نژاد و علی اصغر عاشق پیشکسوتان موسیقی مقامی خوشاب تقدیر و تجلیل کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *